Og på hodet bærer hun en lilla sky

Har jeg nevt at det bare er vinter i Bergen for tiden? Snø overalt og kaldt hver eneste morgen. Jeg håper det skal virke positivt for humøret å ha en myk og lett lodott på hodet. Lavendelfargen skal selvsagt mane frem tanker om sommer, eller våren, for den saks skyld.

Jeg har strikket luen etter oppskrift fra Lille Rosin. Lille Rosin var et nytt bekjentskap for meg, hun har en del oppskrifter til salgs på bloggen sin. Historien om hvordan denne lueoppskriften kom til er ganske sjarmerende – under VM i fjor var det noen som så en fin lue på hodet til en reporter. Da det ikke var så lett å finne en oppskrift slik at luen kunne strikkes, trådde Lille Rosin til og diktet en oppskrift som hun gjorde tilgjengelig på nettet.

Luen er strikket i spiralmønster og får en fin, posete fasong. Jeg tok et lite dypdykk i lageret mitt og fant frem et nøste Faerytale og en spole med Alv tynt kamgarn fra Hillesvåg. Tilfeldigvis var fargene nesten like på de to garnene, Alv’en er litt varmere enn alpakkaen og gir det lille ekstra til fargen i luen. Jeg hadde en liten rundpinne nr. 5 liggende på stuebordet etter luen jeg strikket til pappa, så da ble det pinne nr. 5 til denne luen også. Hele luen er strikket med dobbel tråd, én tråd av hver garnkvalitet. Garnet fungerte veldig bra til spiralluen, den ble fnugglett og varm, samtidig som tråden med Alv ga litt ekstra substans og hold.

Lilla sky

Størrelse: liten dame

Garn: Du store alpakka Faerytale og Hifa Alv tynt kamgarn

Garnforbruk: 40 gram Faerytale, 15 gram Alv

Pinne nr. 5

Mønster: VM-lue fra Lille Rosin

Underholdning: Mrs Potter

10 kommentarer »

  1. Juni said

    Så fin den luen ble!
    Jeg har sett den samme luen tror jeg nå under OL og tenkt at den måtte det gå ann å kopiere, men så har altså noen gjort det allerede:)

  2. Moan said

    Denne er nå på pinnene mine!
    Gleder meg, og håper den blir like fin som din!

    Fortsatt fin uke!

  3. Lua ble kjempefin! Så at det var mange som strikket den i fjor vinter. Og den er med i OL også – Line (Andersen?) har den på når hun intervjuer norske idrettsfolk der. Hun har en hvit m hals til + en ny i år i bruntoner. Jada, det er mye nyttig å se i OL! Svenskenes heklaluer f eks, om man vil ha gul/blå heklalue da… De norske idrettsutøverne har også fine luer – maskinstrikket, men i ganske tykk ull, og fine farger + mønster. Morsomt.

  4. Åj! Den ble knallfin! Gratulerer med din helt egen sky!=D

  5. Hespetre said

    Så fin du ble!

  6. rita said

    Luen er fin. Jeg har strikket den til en veninne. Ser ut som du har vært veldig heldig med trådvalget. Jeg synes du kledde luen godt. :))

  7. Greta said

    Kjempefin lue. Den fargen kledde deg godt. Såg at lua var i bruk under Ol også, eller det er vel ei ny ei i en annen farge enn den ho hadde i vm.
    skal alge meg lue til meg sjølv også, ….snart.
    ha ei flott helg

  8. Matja said

    Nydelig lue.Kan tenke meg at den er fnugglett og behagelig i de garnkvalitetene.Ønsker deg en riktig god helg:)

  9. Oj så flott den ble i garnvalget ditt. Takk for at du likte mønsteret.
    Ha en fin lørdagskveld videre
    Mange hilsner
    Lille Rosin

  10. guro said

    nå ska også jeg finne garn for denne er fin.
    så på sporten i stad. der var lua igjen.. flott lue

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

