Mange planer, liten tid

Det bobler litt over med idéer for tiden, massevis av små og store plagg som bare venter på å ta steget fra tegnebrettet til strikkepinnene. Men så var det dette med TID. Med full jobb om dagen og en garnbutikk å drive på kvelden blir det av og til liten tid til å få jobbet med overgangen  fra «god idé i hodet» til «funksjonell realisering på pinnene».

Design av egne modeller er en utrolig givende og krevende kreativ prosess, men den krever knallhard kritisk sans. Mange gode påfunn viser seg å ikke fungere så bra som man hadde trodd, og da er det viktig å være usentimental nok til å gi slipp på dem og rekke opp. Andre gode idéer blir for kompliserte, for enkle eller for like noe som allerede finnes. Noen ganger viser det seg at den gode idéen var kjedelig å strikke på, andre ganger må man modifisere så mye underveis at den interessante designtanken forsvinner i prosessen.

For meg finnes det noen få, men viktige, verktøy jeg alltid må ha for hånden: penn og papir, målebånd og disiplin nok til å notere hva jeg gjør underveis. Hvis jeg jukser med dette, har jeg nærmest gitt prosjektet dødsdommen allerede, for det er vanskelig og demotiverende å prøve å rekonstruere hvordan noe er strikket i etterkant.

I Vridd og Vrang-prosjektet holder Strikkepanja og jeg på å utarbeide en rekke forskjellige oppskrifter. Noen av dem har vi lagt ut i Vridd og Vrang-bloggen. Den siste oppskriften som er publisert i bloggen er Enkle Even, en enkel og tøff hals som passer like bra både til herre og dame. Den er strikket i vår favoritt: patentstrikk. For de som lurer på om de kan strikke patentstrikk: det kan du helt garantert! Her ligger en forklaring med bilder.

Bildet øverst viser en kommende Vridd og Vrang-oppskrift. Dette blir en søt genser til barn, akkurat så vintage-inspirert som en slik genser må være!

4 kommentarer »

  1. Skjønner godt at det kan være vanskelig å få tid! Når det gjelder det med å lage mønster som ligner på andre, ser det ikke ut til å være noe problem – jeg roter en del rundt på ravelry og der er det sannelig mange som har fått samme ideer – sikkert uten å vite om hverandre. Det er jo nesten ikke til å unngå.
    Prøvde forresten å laste ned Even, men det gikk ikke det…

    • Unsepus said

      Virket ikke Enkle Even? Filen var kanskje i største laget, jeg har byttet til en litt mer nedlastningsvennlig fil nå.

  2. Greta said

    Hei på deg.
    Først vil eg berre sei takk for kommentar. Eg måtte legge den på bloggen sjølv. Sist også så kom den berre til mailen ikkje til bloggen. Skjønner ikkje kvifor eg. Det er berre dine kommentarer. Bra at eg får dem i mailen også.

    så flink du er som har ferdig ei julegave alle rede. Det har eg ikkjenei.
    tøff lue til far din og. Nå skal han ikkje fryse når han måker snø og slikt.

    Det blir spennde å sjå kva tøffe oppskriofter du kommer med. Bra at noen er både kreative og får kreativiteten ned på papiret også.

    Skal sjekke opp den linken din nå etterpå.
    ha ein fin dag og ei kreativ helg

  3. HusmorNom said

    Heisann! Eg har ein award til deg! http://husmornom.vgb.no/?p=402354

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

