Boblesuksess

Det er kjekt for oss to i Vridd og Vrang å se at Boblehuen har slått så bra an blant strikkere. Den har vært med i lue-alonger, blitt solgt på julemesser og rett som det er går det boblehuer forbi oss på gaten. Men så er jo boblehuen et veldig kjekt plagg. Den går raskt å strikke, den har en grei passform og det er ganske artig å se hvordan det danner seg bobler etterhvert som luen vokser. Selv har jeg to stykker, en med lang vrangbord til posete dager, og en med kort vrangbord som passer godt når jeg vil være litt mer diskret.

Mine to boblehuer er strikket i henholdsvis Kirkcaldy 3-tråds og Skotsk høylandsull fra Malsen og Mor. Dette garnet kommer i nøster på 100 gram, og ett nøste er mer enn nok til en slik lue. Garnet er ikke er superwash-behandlet, noe som alltid er en stor fordel når man strikker luer. Da vil luen bli tettere og lett tovet etterhvert som den utsettes for regn, sludd og snø –  i stedet for at den siger ut og blir uformelig, slik superwash-garn kan ha en tendens til. Luen på bildet over her er strikket i Skotsk høylandsull, som er det mest naturlige garnet Malsen og Mor har i butikken. De lekre naturfargene fremstilles ved at merinoull blandes med ufarget og ubleket ull i forskjellige naturnyanser.

Akkurat nå befinner det seg en boblehue i posten på vei til Berlin. Der er det nemlig grisekaldt for tiden – en utfordring som en boblehue selvsagt tar på strak arm. Har du ennå ikke en boblehue, sier du? Sett av en kveldsstund og strikk en! Vridd og Vrang kan anbefale den, og Malsen også!

5 kommentarer »

  1. Greta said

    Hadde tenkt å lage den luen, men det har falt bort. skal strikke ei lue til opphavet mitt når garnet kommer. men det er sisugarn og det passer kanskje ikkje så godt til ei slik lue. Får tenke på det. Hadde tenkt å strikke ei anna lue men, ja eg får tenke litt.
    uansett skal eg prøve ei slik lue. Håper eg ikkje ahr rota vekk linken til oppskrifta, mene g finn den vel hos deg da sikkert.

    Var du på strikkekafe i går? hørte rykte om at dere skulle det?

    ha ein fin dag og eg regner emd at dere har samme fine veret i BErgen som vi har her. Altså drittver

  2. Kanskje den skulle vært på julegavelista for i år? Dermed er den på tapetet, man vet bare ikke når… Mindre strikkepress. Lurt;)
    Tror faktisk jeg skal gå å køe den på ravelry med ei gang jeg!

  3. rita said

    Hei
    Flotte bilder, likte det med at man vil være litt anonym i ne og ny.
    Jeg vil strikke en slik lue i julealongen min. mange står i kø for å ønske seg en slik. c,»)

  4. Hanne said

    Kjempefin lue!

    Ønsker deg god helg🙂

    Pludrehanneklem

  5. Moan said

    Dewnne lua har jeg lagret! og skal bli MIN!
    Takk for hyggelig hilsen på bloggen min!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

