Noen garnbetraktninger i det nye året

Jaja, jeg velger å tenke at det ville vært unormalt å ikke være litt ille ved når man har veid opp den private garnbeholdningen sin og kommet til at den ligger på 25 kg. Og så jeg som ikke kan huske at jeg har kjøpt noe særlig med garn i året som gikk?? Riktignok vet jeg at det dukket opp noen gjemte og glemte poser og esker etter at garntellingen i fjor ble gjennomført, så de 8 ekstra kiloene som er kommet til er nok en kombinasjon av dette pluss litt handling .

2009 ble et år i garnets tegn for min del, etter at Malsen og jeg startet butikk er det mye som har handlet om garn for oss. En god del av det jeg strikket i fjor ble strikket av garnet vi forhandler, så det ble i grunn liten anledning til å finne spennende garn fra hjemmelageret. I år, derimot, har jeg veldig lyst til å få begrenset det private garnlageret littegranne. Hovedgrunnen er at det tar opp en del plass som det kunne vært kjekt å ha til andre ting.

Ved gjennomgang av garnlageret er det spesielt to garntyper som jeg har avsindig mye av: tovbart garn i Safir-tykkelse og babyull og annet tynt ullgarn. Jeg har også mye mer bomull enn jeg hadde i fjor, så det ligger an til at det må strikkes mange sommertopper. Oppskrifter og tips tas i mot med takk!

Heldigvis er jeg ikke fullstendig tapt bak en vogn med alle garnkassene mine. Jeg har iverksatt tiltak for å få brukt litt av alt det fine garnet jeg har liggende. Jeg har blitt med på min første along noensinne, nemlig en julegavealong startet av Annepålandet og Sylvia. Greien her er å strikke en julegave hver måned, slik at alt er klappet og klart når julekvelden kommer. Jeg vil prøve å bruke garn jeg allerede har til dette – nå som jeg nettopp har vært gjennom alt sammen vet jeg at jeg har masse lekkert å velge i. Wish me luck!

4 kommentarer »

  1. Gøy at du blir med på alongen!

    Forslag til bruk av bomullsgarn – når man har nok sommertopper:
    Hekle/strikke grytekluter.

    Ellers har jeg med ujevne mellomrom gitt en pose eller to med garn til naboen, som er en barnehage. Vi er like henrykte over denne ordningen, begge to (= både barnehagen og jeg). SFO på den lokale barneskolen er et annet godt alternativ. Og nå leste jeg nettopp i lokalavisen at husflidslaget strikket klær og ga bort til Fattighuset i Oslo og ville gjerne ha garn til det. Det er altså mange «alternative» måter å få bukt med garnlageret på, om det er i ferd med å overta boligen. Det er tross alt begrenset hva man rekker å strikke opp selv – døgnets timer tatt i betraktning…

    Ha en fin uke!

  2. Greta said

    Lykke til :=)

    Det var ganske mase garn ja. Har ikkje så mye eg nei. har ikkje vied det men det er under 10 kg. Blir nok litt meir når helga er over. Men det skal brukes alt eg får tak i nå.
    Spennde å begynne med julegavne i januar da. Eg har faktisk fått inn 3 julegaveønsker allerede, så eg kan vel egentlig begynne så snart eg har tid eg og.
    ha ei fortsatt fin uke og ei god helg

  3. Matja said

    Spennende along.Skulle vært med på den,men tror det blir for mye.Har begynt å strikke til et barnehjem i Romania.
    Butikken på jernbanen er lagt ned,men Dale skal starte utsalg der.Om de starter opp strikkekafe vet jeg ikke.
    Tror jeg kommer å besøker dere på Molier hvis det er greit?
    Hvor ligger den å når treffes dere?
    Ha en flott dag:)

  4. mimouna said

    Tror ikke jeg vil veie mitt garn nei! *glis* Utrolig hvordan slike nøster sniker seg innpå, de er verre enn kalorier jo.

    Høres jo ut som helt OK garn da, en tur på Ravelry gir sikkert noen gode ideer.

    Ønsker deg en god helg!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

