Onkel Malsens hettedress

Før jeg oppdaget strikkeoppskrifter på engelsk, trodde jeg ikke at jeg kunne strikke etter oppskrift. Norske strikkeoppskrifter er tradisjonelt ganske ordknappe og forventer i stor grad at den som strikker har forkunnskaper og mye strikkeerfaring. De norske oppskriftene gir anvisninger som «øk», «fell», «strikk i halvpatent», men uten å forklare hvordan det skal gjøres eller gi eksempler på hva som blir pent. Hvis man er en erfaren strikker er det jo ikke noe problem, da har man et erfaringsgrunnlag som gjør at man lett kan bedømme hva slags felling eller øking som er mest hensiktsmessig. For mange er det sikkert også tilfelle at man har én bestemt felling eller øking som man bruker i de fleste tilfellene, gjerne fordi det er den man har lært hjemme eller på skolen.

De engelske oppskriftene regner ikke med at man er så strikkebevandret – og for meg ble det faktisk det som gjorde at jeg våget å gi meg i kast med en oppskrift. Engelske og amerikanske oppskrifter angir nøyaktig hvilken måte det skal økes på, noe som er helt perfekt for en som har tenkt å taste uttrykket rett inn i Google for å finne ut hvordan det skal gjøres. I tillegg brukes ofte diagrammer som viser konstruksjonen til plagget og det forklares hvorfor man skal utføre spesielle ting underveis.

Nå er jeg jo ingen nybegynner lengre og har massevis av egen strikkeerfaring å lene meg på. Det er likevel interessant å ta på seg nybegynnerbrillene igjen. Myk Start av May B. Langhelle er en bok som henvender seg til de som ikke har strikket så mye før. Boken er veldig lekkert presentert og inneholder enkle og fine oppskrifter, men jeg tok meg flere ganger i å tenke at det jammen ikke er så lett for en fersk strikker å skjønne hva som skal gjøres. Den norske ordknappheten er tydeligvis så knyttet til oppskriftsskriving at den til og med viser seg i en bok for nybegynnere. Eller er ferske strikkere glade i setninger som «Strikk venstre forstykke tilsvarende, men motsatt»? Jeg savnet spesielt diagrammer som kunne vist hvordan dressen skulle sys sammen.

Onkel Malsens hettedress er strikket i Kirkcaldy 2-tråds garn og Shetland soft fra Malsen og Mor. Kirkcaldy 2-tråds er et luftig og lett garn som er utrolig behagelig og lett å ha på seg. Siden garnet er så løst spunnet, er det ikke særlig spenstig og egner seg ikke så godt til ribbestrikk. Til rillestrikk, derimot, er det helt ypperlig! For å få elastiske og fine bråt brukte jeg dobbel tråd med Shetland soft til dem. Jeg gjorde noen små endringer for å tilpasse oppskriften til garnet, hovedsaklig strikket jeg med maskeantallet til den minste størrelsen, men lengden til den største størrelsen.

Hettedressen strikkes flatt i flere deler og sys sammen til slutt. Rillestrikk er jo greit å montere pent, så det ble heldigvis ikke styr å få dressen ferdig. Skulle jeg strikket dressen igjen ville jeg sannsynligvis strikket med raglanfelling eller rundfelling, sånn for enkelhets skyld.

Jeg har brukt fargen Denim til hoveddelen, det er en nydelig blåfarge med et lite hint av rødt i meleringen. Til bråtene har jeg brukt fargen Putty, som er en nøytral lys gråfarge som går veldig fint til de fleste farger.

Onkel Malsens hettedress

Størrelse: 7-9 mnd

Garn: Kirkcaldy 2-tråds og Shetland soft

Garnforbruk: 215 gram + 50 gram

Pinne nr. 3,5 til bråt og knappestolper, nr 4 til resten

Mønster: Tante Tias hettedress fra Myk Start (May B. Langhelle)

Underholdning: Berlin!

3 kommentarer »

  1. Kjempefin! Selges den oppskrifta i vanlige garn-butikker eller er d på nett?

  2. Greta said

    Hei.
    Det kan godt hende at engelske og amerikanske oppskrifter er letter å tyde, men de er jo skrevet på engelsk hihi.
    Eg gir som regel opp dem. har ett oversttelses program, men orker ikkje å bruke så mye tid. Bokstaver er ikkje venn med emg, sjølv om eg elsker å bruke dem hihi.
    Da er det bedre å ha ett bilde eller ett produkt å sjå etter.
    Norske oppskrifter forstår eg til slutt og noen er veldig enkle syns eg. Men så har eg strikka siden eg var lita og bestemor lærte meg det grunnleggende. Har nok faste måter å felle, øke, lage hæl og slikt. Men greier meg lenge med det. Så slepp eg å tyde den delen av oppskrifta.

    Takk for skryt. Setter pris på det. Eg og syns dette settet vart veldig fint og at fargene virkelig sto i stil.

    Dressen vart kjempefin.en god dress til ein liten krabat på vinterstid.

    Ha ei flott helg vennen

  3. rita said

    Denne dressen var virkelig fin. Sikkert lett å ta på, god for en liten krabat å bevege seg i. Jeg synes fargene var gode sammen. :))

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

