Fra strikkekurven nr. 4 – ferdig

Det var litt deilig å få denne babyjakken helt ferdig. Det eneste som manglet var altså knappene, og på grunn av en drøy skjønnhetsfeil på den ene knappestolpen fristet det ikke å sy i de innkjøpte knappene som planlagt. Løsningen ble «Jersey» trykknapper fra Prym. De legges i en liten holder som følger med knappene og hamres pent på plass der man vil ha dem.

Jeg er glad i slike knapper og har mange plagg som har sånne. Nå som jeg har oppdaget dem til håndarbeidsbruk også er jeg sikker på at jeg kommer til å bruke dem en del fremover. Til noen typer plagg er de både anvendelige og pene, synes jeg. Men kanskje litt mer krevende i bruk enn en helt vanlig knapp, siden man helst skal passe på at man ikke river hull i plagget når man åpner dem.

Jakken er strikket etter et gammelt Dalemønster fra tidlig på åttitallet. Jeg er nok veldig svak for gamle strikkemønstre, både til meg selv og til barn. Det er en helt spesiel nostalgi over barneplaggene slik de var før. Jeg har brukt Sandnes Lanett på pinne 2,5 og jakken er myk og fin til en liten en.

Retro baby blues

Garn: Sandnes Lanett

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 2,5

Mønster: Mønster fra et 30 år gammelt babyhefte

Underholdning: Sommerstrikk da svigers var på besøk

5 kommentarer »

  1. Matja said

    Så flott den ble.Lurt med de trykk knappene.Du er flink å få unna ting i strikkekurven,men som du sa,det er lett å spore av.Er selv havnet på et lite sidespor sammen med noen UFOer:) For tiden hopper jeg fra det ene til det andre og da er det vanskelig å få noe ferdig:)Ha en flott dag:)

  2. Greta said

    Hei. først ett svar til din kommentar hos meg. Vi bruker stort sett kjøkkenmaskin.
    Vi har en nordicha maskin, ikkje av den yreste sorten, men gri til vårt bruk. Men skal du invisteree kjøkkenmaskin, anbefaler eg Kenwood. Men skal du kjøpe en skikkelig der må du ut med 4-5 000. denn vår kostet 1300 for ett år siden og den har laget mange gode deiger.

    Ver glad for at du kan gå på jobb og tjene penger og treffe folk du. Så kan du strikke mange timer for dag når du vert pensjonist.

    Jakka vart fin den og det var kjempelurt med de trykk knappene. litt verre til eldre barn, for dei ville nok rive i dem, men en ettåring kler ikkje på seg sjølv.
    Godt å få den ut av kurven kan eg tenke meg.
    ha ein flott dag

  3. Greta said

    Hei igjen. Svarer deg her eg.
    JA eg har litt bestillinger ja. hadde bestillinger fra 4 personer nå i forrige uke.
    Når det gjeld betaling er det vel eg som er dårligst til å kreve. i alle fall ifølge min datter spesilet. Ho syr litt på bestilling, men ho skjønner jo at det ikkje går å sammenlikne. For strikke kan eg jo gjøre over alt også samtidig med andre ting. Når ein syr så syr ein og ferdig emd det.
    har ei bestilling på 4 par lommetøfler. Ho som skal ha dei var innom i går og eit par var ferdig. Ho ville ha det og ba om prisen. Eg sa 75kr da s ho det var altfor lite og gav meg 100 og ville ikkje ha noe att. På store plagg går eg utifra 10-12 kr timen små plagg 15 kr timen.
    har prøvd det med å doble garnprisen. men det blir heilt feil nårdet eg strikker varierer så sterkt i garnpris. Fra 12 kr nøstet til 76 kr er vel det dyreste garnet eg har brukt på oppdrag. Men syns det er vanskelig.
    Veldig ofte har eg fått meir enn eg krevde og det er jo fint for da setter dei jo pris på håndarbeidet.
    ha ein fin dag vennen.
    ps.
    Ein av turene mine var finansiert med strikkepenger ifjor og eg har ein egenkonto til det, så eg bruker aldri andre penger enn dem til å kjøpe nytt garn.

  4. Jordmor-Hanne said

    Så mye fint du lager! Skal bli spennende å følge deg🙂 Blir veldig glad for besøk på min blogg også, håper på flere følgere og kommentarer. Er ganske ny.

  5. Kjempesøt!!!
    Så flink du er til å få unna ufoer. Jeg har et par på samvittigheten som jeg må gjøre noe med – etterhvert…
    Enten må de strikkes ferdige eller så må de rekkes opp… hmmm…
    Nei uff, tenke på det en annen kveld.
    Forresten godt å høre at fler enn meg har litt garnlager å bruke av. Jeg har 12+ kg men det er ille nok i en leilighet på 40kvm… så jeg har avlagt en helt personlig ed om å bruke opp så jeg til en hver tid ikke bikker 10kg. 10 kan jeg klare å få plass til. Bikker det 10kg har det lett for å ta helt av frykter jeg. Så her i huset skal 10 være det magiske tallet. …enn så lenge…
    Nydelig dress du hadde strikki litt lenger oppi her også! Så riktig herlig ut!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

