Strikking på tur

Feriestrikking tilhører en helt annen kategori enn strikking hjemme i sofaen foran fjernsynet. I sofaen kan man ha store prosjekter, kompliserte mønstre og kreative strikketøy hvor man trenger oppslagsverk, mønsterhefter, internett og strikkebøker. Når man er på tur må det helst være litt mer praktisk. Gode feriestrikketøy er små, har mønster som greit lar seg memorere, kan strikkes på samtidig som man fører en samtale eller følger med på severdigheter og krever minimalt av utstyr utover garn og strikkepinner.

Tidligere har jeg vært fornøyd med feriestrikketøy som Shetland triangle-sjalet, en mønsterstrikket halsheklede englemasker, heklet spiralskjerf, begynnelsen av en rosa vest, og begynnelsen på en strikkejakke. I det hele tatt altså enten småting eller den spede begynnelsen på noe større. Når jeg nå skulle tilbringe de første dagene av det nye året i Berlin, var jeg i alle fall sikker på at et strikkekurvprosjekt ikke var det helt riktige å dra med seg.

Etter litt fundering landet jeg på en babydress fra boken Myk Start. Den skal strikkes i mange forskjellige deler – en konstruksjonsmåte som jeg ikke uten videre er en stor fan av. Men akkurat til reisebruk kan det være ganske praktisk at man har mange små deler som kan legges vekk etterhvert som de blir ferdige. Da passer strikketøyet alltid i vesken og man slipper å sitte der på kafé med fire kilo ull i fanget og bare en liten halskant å strikke på. Det er mulig jeg kommer til å forbanne denne innstillingen når jeg skal sy alle disse delene sammen, men i grunn tror jeg det kommer til å gå veldig greit.

I løpet av ferien rakk jeg å strikke de fire ekstremitetene og etter at jeg kom hjem er jeg kommet et godt stykke opp på ryggen. Jeg strikker dressen i Kirkcaldy 2-tråds garn og bruker dobbel Shetland soft til bråtene og knappestolpen. Så langt har jeg brukt 150 gram Kirkcaldy og regner med det går ca ett nøste til, så det blir en utrolig lett og fin dress. Hvis jeg altså er disiplinert nok til å sy den sammen!

1 kommentar »

  1. Greta said

    hei på deg og velkommen heim fra ferie.
    Klart du er displinert nok til å sy den sammen. Viss ikkje er jo arbeidet du har utført nå, bortkasta.
    Ser ut til at det vert ein fin dress.
    Eg bruker å ha med meg sokker på slike turer eg. Sokker er ikkje store prosjekt. Og med streit mønster går det utmerket.

    Får vel sjå dressen når du har fått montert den. HA ei fin helg videre .