Og så jukse me litt…

Her drar jeg på juleferie med strikkekurven nedpakket, klar til å ta fatt på den siste finishen på alle de prosjektene som har opplevd flere sesonger dypt nedi kurven. Det sier seg vel selv at jeg ikke kom til å holde knallhardt på det regimet, eller? Etter to strikkekurvprosjekter har jeg unnet meg å begynne på noe nytt – noe som faktisk også er blitt ferdig.

Når Mor går ut og kjøper en ny eske til Malsen, befinner hun seg plutselig i den situasjon at hun trenger en «genser» til innholdet i esken. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en liten lomme til netbook’en, men fant ut at det var kjekkere å strikke en selv. Spesielt siden jeg hadde en veldig god garnkandidat på lur.

For halvannet år siden var jeg på tur til Praha med min mor. Etter litt styr og en lang gåtur fant jeg frem til MarLen, en garnbutikk flere strikkere som hadde vært i Praha hadde anbefalt. MarLen selger garn av eget merke og hadde en liten butikk som var proppfull med all slags merkverdige garnnøster. Alle sammen helt uten pris. Av hensyn til mamma, som satt på en kafé og ventet på meg, skyndte jeg meg litt i garnbutikken, som forøvrig holdt ca 50 varmegrader og var lite kompatibel med vinterjakke og skjerf. Jeg fant noen nøster som jeg syns var fine og gikk til kassen for å betale. Jeg mener at jeg tenkte at garn sannsynligvis ikke var veldig dyrt i Praha. Av hensyn til min egen mentale helse har jeg fortrengt hva jeg faktisk betalte, men jeg vet at jeg gikk med garnposen i hånden for å møte min mor og at jeg regnet over hvor mye jeg hadde betalt i norske kroner i hodet mens jeg gikk. Da jeg kom frem til kaféen kontrollerte jeg det på kalkulatoren i mobiltelefonen. Og etter det har jeg visket minnet fra hjernen.

Garnet har blitt liggende, litt fordi jeg ikke hadde kjøpt nok til å lage et plagg, litt fordi det er veldig tykt, litt fordi det er mer sennep enn gult og litt fordi det irriterer meg at jeg kjøpte det. Jeg har et par ganger tenkt at jeg vil strikke et sofaputetrekk av det, men det har foreløpig blitt med tanken.

Men nå har altså garnet blitt til noe fornuftig som jeg kan frakte netbook’en min i. Om patenten er bra gjenstår å se, det er vel en viss fare for at det kan bli litt hårete på skjerm og tastatur.

Garnet er et blandingsgarn som består av ull, viscose og mohair. Det er uvant at det ikke er tvunnet, men består av tre forskjellige tråder som bare ligger sammen. Det er tydelig at det er en tråd for hver kvalitet, en tykk ulltråd, en tynnere chenille-lignende tråd og en veldig tynn tråd med mohair. Men godt å strikke med var det, faktisk.

Eee-lomme

Garn: MarLen fra Praha

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 6

Mønster: improvisasjon

Underholdning: Huset Buddenbrook på tv i julen

1 kommentar »

  1. Greta said

    Stilig historie. Dro på smilebåndet, samtidig som eg følte emd deg. Ser fin ut det garnet og kjekt at du endelig fann ut kva du kunne bruke det til.

    Det blir kjekt å sjå kva du får gjort ferdig ferieoppholdet ditt. Og ja eg har gjort litt i jula også. la det ut nå for litt siden+ litt til.
    ha ein god ferie da, hvor hen du skal dara. God romjul, vennen

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

