Praktiske Petra 2

For å riktig gni inn hvor ufattelig praktisk og greit det er med et skjerf som Praktiske Petra, har jeg like godt strikket et til og overtalt Malsen til å stille som med-modell.

praktiske-petra-miski

Denne Petra’en er strikket i Mirasol Miski, et veldig mykt og bløtt garn laget av lama-ull. Fordi garnet er tykt og volumiøst, er skjerfet blitt et bredt og godt vinterskjerf. Jeg må bare innrømme at jeg ikke får berømmet ofte nok hvor utrolig greie disse Petra’ene er. Jeg går med mine hele tiden og danderer dem bare litt forskjellig ettersom hvilken jakke jeg skal ha til.

Når det i tillegg er så kjekt og raskt å strikke dem tror jeg rett og slett at jeg må nominere Praktiske Petra til årets julegave. Jeg elsker å strikke patentstrikk og strikker disse skjerfene med et kontinuerlig smil – det er nesten noe meditativt over rytmen i patentstrikk. Og for de av dere som fremdeles er engstelig for patentstrikk og har hørt at dette er vanskelige og mystiske greier – prøv! Det er enkelt, vanedannende og kjekt!

praktiske-petra-miski2

Forøvrig har jeg funnet ut hvordan jeg selv best liker å knyte Praktiske Petra:

Legg skjerfet dobbelt rundt halsen på Mette-Marit-vis, stikk et av knytebåndene gjennom den doble siden og knyt sammen med det frie knytebåndet.

Og faktisk, så har jeg allerede lagt opp til Praktiske Petra 3, i Shetland Soft fra Malsen og Mor!

 

Praktiske Petra 2

Garn: Mirasol Miski (100% baby lama)

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 3,5 til knytebånd og 6 til patentstrikk

Mønster: Praktiske Petra

Underholdning: True Blood

12 kommentarer »

  1. HusmorNom said

    Eg strikker mitt fyrste Praktiske Petra no. Det har allerede ei matchande hue som ligg å venter. :o) Forhåpentligvis slår det an på julemesse! :o)

  2. sipusa said

    Flott skjerf:-)
    Og nydelig pus!
    Ang sokkene var det ren flaks, jeg startet med en tråd inne i nøstet og en tråd fra ytterst. De er akkurat motsatte i fargen:-)

  3. mimouna said

    Petra ser ut som et deilig sjal. Kanskje jeg må kvitte meg med min gamle patentstrikk-fobi og prøve. Får gjøre det når strikkepinneuttrekkeren min sover da, å prøve å plukke opp igjen raknede patentstrikkmasker er IKKE godt for blodtrykket.

    Ha en god helg!

  4. Flott med-fotomodell du har – om enn med nesa litt i sky…
    Jeg har strikket Praktiske Petra (se ravelry) og er kjempefornøyd!!! Har ikke rukket å blogge det enda – men det kommer nok snart, om jeg greier å få tatt noen ordentlige bilder av det (det er melert i to farger, og kameraet syns visst det var en dårlig ide og lager bare blurry bilder). Vi hadde en prøverunde her og fant ikke mindre enn 8 måter å knyte det på – og da var din ovenstående ikke med.
    Jeg strikker patent ørlite annerledes enn beskrivelse i oppskriften – har lært det fra en god, gammel håndarbeidsbok: I stedet for å ta av vrangmasken og kast, tar jeg kast og ta av vrangmasken i én jafs, det går mye fortere og er mye lettere, for meg, men det avhenger sikkert litt av hvordan man strikker. Og jeg elsker patentstrikk, det blir så mykt og luftig!
    Er helt enig i at Petra bør kåres til årets julegave – det er en fin kombinasjon av skjerf og hals – med det beste fra begge, kan man vel si.
    Ha en fin helg!

    • Unsepus said

      Jeg har testet litt ut de to forskjellige måtene å strikke patentstrikk på, og jeg er kommet frem til at metoden hvor man strikker i masken under gir et mindre luftig og mykt materiale enn den metoden som brukes i oppskriften. Men det er klart at det ikke er nødvendig å bevege så mye på tråden som jeg gjør i beskrivelsen min, jeg vet blant annet at Strikkepanja strikker patentstrikk slik du beskriver. Men for meg er det nettopp den bevegelsen av den løpende tråden som gjør at patentstrikk er så herlig meditativt🙂

  5. Greta said

    Har lagret mønsteret på mine favoritter nå, slik at eg skal hugse at eg vil prøve det, når eg får tid.
    Det er så stilig. Kjempetøft er det.
    Ha ei super uke

  6. Hespetre said

    Det så ut som et deilig skjerf – og en god pusekos!

    Takk for koselig kommentar. Jeg ble litt nostalgisk selv, mens jeg holdt på.😉
    Motivet er sydd på med maskesting, ja. Jeg liker ikke intarsia.

  7. Anne-Britt said

    Ser utrolig flott og deilig ut. Kanskje jeg må prøve meg på et slikt når jeg får tid

  8. Bea said

    Kjempefint!😀 Kanskje eg må til med nokre Petra’er eg óg..😉

  9. Bea said

    Og kanskje meg må ha meg ein Malsen óg, for makan til pus må ein sjå lenge etter..😀

    • Unsepus said

      Ja, han er en veldig spesiell katt. På godt og vondt, egentlig. Jeg har i alle fall aldri hatt en katt som er så lite… katt, som Malsen er. Men sinnsykt sjarmerende, da🙂

  10. Assa said

    Kjempeflott skjerf!
    Dette har jeg lyst til å strikke engang jeg også😉
    Tusen takk for at du deler oppskriften😀

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

