Reklamens makt

I sommer var jeg, tradisjonen tro, i bokbyen i Fjærland. Hver gang jeg er der kaster jeg meg over bunkene med ukeblader fra 50- og 60-tallet. Jeg elsker disse bladene – reklamene! rådene! motene! matoppskriftene!

Denne reklamen fikk meg til å våge å eksperimentere litt med vaskemaskinene min:

vaskemaskin

Jeg har observert at mange mener at ullprogrammene på dagens vaskemaskiner er så skånsomme at det bare er tull å insistere på håndvask. Selv mamma er gått bort fra håndvask – og jeg husker godt hvordan hun vasket ullgensere i vasken på kjøkkenet da jeg var liten. Og siden jeg har en splitter ny vaskemaskin følte jeg at tiden kunne være inne for et lite eksperiment. Prøvelapper er som kjent juks, så med hjertet i halsen la jeg en fullstendig nystrikket genser inn i maskinen.

Og det gikk helt fullstendig kjempebra.

troll

Denne genseren er strikket i Trollgarn fra Hillesvåg, og er med andre ord en utsatt kandidat for toving. Hvis man bruker et moderne ullvaskprogram er risikoen for toving heldigvis ikke spesielt stor. Disse programmene er gode på å  ikke variere temperaturen noe særlig underveis i vasken, i tillegg til at bevegelsene i trommelen er så forsiktige at det ikke oppstår friksjon. Viktige tips for de som vil prøve dette er imidlertid:

  • bruk lav temperatur, eventuelt kald vask
  • ikke ha mer enn ett plagg i maskinen om gangen

troll2

De som savner litt mer opplysninger om genseren må smøre seg med litt tålmodighet. Den er del av en rekke egendesignede oppskrifter som Strikkepanja og jeg jobber med. Følg med, følg med!

8 kommentarer »

  1. Siena said

    Spent på å se mer av genseren – den ser kjempefin ut! (nydelig knapp). Jeg har også bare gode erfaringer med å bruke nyere vaskemaskiner til å vaske ullplagg – jeg pleier til og med å vaske flere plagg sammen uten at det har gått galt så langt…

  2. Å, så spennende! Genseren ser veldig koselig ut, og litt annerledes enn gensere flest. Nydelig pynt også – er det en knapp eller er det en nål? Det ser ut som en gammel, emaljert nål – i så fall er det jo flott at den kommer til heder og verdighet igjen! Men hvis det er en knapp, må du snarest fortelle hvor du har kjøpt den, for da må jeg også ha!
    God helg!

  3. Merete said

    Dritfin knapp, jeg hang meg opp i den!

    Og de ukebladene er til å le seg ihjel av. Fantastiske. Jeg har en bok fra loppis i samme stilen; Kvindens verden, utrolig morsom, siden den er seriøst ment.

  4. mimouna said

    Synes ullvaskprogrammer ikke vasker skikkelig rent jeg, men så har jeg jo en liten gjørmebader i huset. Da må det knokesepe til! Veldig forskjell på maskinere også, noen er nok «snillere» enn andre.

    Spennende å se hva dere holder på med nå da.

  5. Jeg følger med, jeg følger med! Genseren ser veldig spennende ut! Jeg bruker også ullprogrammet på maskinen vår. Men jeg bruker som regel kaldvask. Jeg har ikke baller til å gå opp noen grader, og ullgensere blir ikke gørskitne heller da. Sier vi. For jeg går ikke opp i gradene!!!!! *angst*

  6. Greta said

    Eg og gleder emg til å få sjå genseren ordentlig.
    Driv du å produserer oppskrifter også. Mange jern i l
    ilden den dama skjønner eg.
    Eg har det mottoet at det som ikkje akn vaskes på ullprogram i maskina eller kald vask, er ikkje vits i å ha. Vasker ikkej for hånd. Tror eg.
    får sjå når eg får strikka toppen eg skal strikke emg før jul. hm.
    Har sagt det før og sier det att. Eg skal tenke på deg og butikken din neste gang eg skal oppgradere garn lageret mitt.

    har eg gitt deg denne linken før? det er min datters.
    http://buhagendesign.blogg.no/

  7. Hobbyugla said

    Jeg ble helt forelsket i knappen jeg🙂
    Ha en strålende helg.

    • Unsepus said

      Jeg må visst nesten skuffe alle dere som syns knappen er så fin – det er ikke en knapp, men en emaljenål fra hine hårde dager. Jeg fant den i et smykkeskrin hjemme hos mamma, men aner ikke noe om hvor gammel den er. Men nydelig, det er den🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

