Striper

norosock

Jeg dro avgårde til hytten langt inne i en vestlandsfjord med et partert nøste Noro Kureyon sokkegarn. Planen var at det skulle bli sokker av det, med alternerende striper fra de to nøstedelene. Noro har veldig lange fargeskift, kanskje litt for lange til små plagg som sokker. Siden jeg er veldig glad i striper, hadde jeg egentlig tenkt å alternere Noro med et ensfarget garn, for slik å få fine sokker med striper i lekkert skiftende Norofarger. I stedet for ble det altså striper fra hver sin ende av samme nøste.

Denne måten å bruke Noro til småplagg på gir et resultat som er midt i blinken for meg. Det blir stripete og samtidig veldig interessant, ettersom hver av stripene gradvis skifter farge. Det er også en perfekt motivator for å strikke bare litt til, for det er jo så gøy å se hvordan fargene forandrer seg etterhvert.

Første gang jeg strikket noe av Noro-garn var jeg litt skuffet over at Rosa-mannen på fabrikken i Japan tydeligvis hadde glemt mine nøster. Heldigvis kompenserte han for det i dette nøstet. Tåen på sokken min er i standsmessig Noro-skrikerosa.

norosock2

Ja, dere leste dessverre riktig. Det eksisterer for øyeblikket kun én tå, og ettersom sokkene er strikket fra tåen og opp, eksisterer det følgelig også kun én sokk… Det må litt innsats foran tv’n til før den siste kommer til å se dagens lys.

Jeg har strikket fra tåen og opp etter improvisert mønster. Faktisk så improvisert at jeg må hjem og telle antall masker jeg la opp før jeg kan gå i gang med sokk nummer to *kremt*  Fordi jeg ikke er glad i short-row hæl når jeg strikker med tynt garn (jeg syns det blir hullete og stygt nesten uansett hva jeg gjør), fant jeg en god forklaring på hvordan man kan strikke «vanlig» hæl når man strikker nedenfra og opp. Her forklares det greit hvordan man kan regne seg frem til den perfekte passformen i forhold til egen fot, i tillegg til at hælen er lett å strikke og blir veldig fin.

norosock3

Så får jeg satse på at jeg får sokk nr. 2 ferdig før det blir vinter!

4 kommentarer »

  1. Hespetre said

    Bokmerker linken til den andre hælen under «prøves ut på neste sokk». Thank you!

    Lekre sokker, det er så fint spill i det garnet.

  2. Gratulerer med et vakkert par sokker. Nydelig garn! Men det visste man jo. Noro er knall. Vurderer forresten å snuse litt på Shetlandsgarnet etterhvert. Helst etter at jeg har flyttet, men kan ikke love at jeg klarer å vente=P

  3. Matja said

    Kjempeflott sokk.Nydelige farger.Ha en flott uke:)

  4. Greta said

    Hei. ser ut som eit lekkert garn ja. Selger du det?
    snart er dei vel ferdig begge sokkene dine.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

