Maskemagi med saks

trollvest

Det er kjedelig å fortsette å strikke når man innerst inne ikke er fornøyd med det man holder på med. Jeg sitter i hvert fall og tenker «stygt!», «kjeeeedelig..» og har utrolig mye mer lyst til å strikke på hvilket som helst av alle de andre prosjektene jeg holder på med. Egentlig er det bare to løsninger for strikketøy man ikke er fornøyd med: enten rekke opp. Eller la det smake saksen.

I dette tilfellet falt valget på saksen. Det opprinnelige bærestykket var for tett i halsen og føltes for kompakt, i tillegg til at jeg ikke ble fortrolig med fargene og mønsteret. Et nytt og luftigere bærestykke ble strikket.

trollvest2

Og så ble saksen funnet frem.

trollvest3

I følge Elizabeth Zimmermann går det så greit å klippe i strikketøy dersom man bare vet å begrense seg til å klippe opp én maske, og så rekke opp i begge retninger fra den løse tråden. Hun har faktisk rett. Ingen masker forsvant og ingen uskjønne hull eller raknede rader oppsto (noe som lett kunne fått meg til å miste både fatning og besinnelse…).

trollvest4

I stedet var det bare å sette maskene fra bolen på en pinne og forberede seg mentalt på å maske sammen bolen og det nye og bedre bærestykket. For å gjøre det brukte jeg fremgangsmåten på grafting fra The Knitter’s Companion – den boken kan jeg anbefale som et veldig godt oppslagsverk å ha i strikkehyllen.

Og badabing! Det virket!

trollvest5

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Hei.
    Eg syns du er tøff som turde å begynne å klippe i strikket. Men det gjekk jo bra.
    Så heldig du er som har ei sånn snill tante. Eg og liker gamle mønstre. Gleder emg til å sjå kva du får til.
    klem

  2. Strikkepanja said

    Saksen?! Har du brukt saksen?!😮 Ju kræisi læidi! Hyttelivet har gått deg til hodet😉 Gleder meg til å se resultatet! Selv sitter jeg og kjemper meg gjennom de siste omg på jakken (langt nok nå….måle, måle….) Har til og med strikket ermene ferdig i håp om at jakken samtidig skulle bli lengre…

  3. Der lærte jeg noe nytt. Har nok ikke lest min Zimmermann grundig nok jeg.
    Det ser litt skummelt ut – men det er vel ikke verre enn å klippe opp en rundstrikket kofte foran. Det er litt skummelt det og, men når man har gjort det noen ganger, blir det fort en vane…
    God uke!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

