Bomullseskapader

Den rosa toppen i Malsen og Mor-garn ga mersmak, men denne gangen var jeg ute etter noe som faktisk kan brukes nå i sommer.  Siden selv en norsk sommer er i varmeste laget for god og varm ull, ble jeg nødt til å friste skjebnen med bomull. I et lite anfall av galskap fant jeg ut at jeg ville strikke toppen i Gjestals Bomull sport, et garn som mest av alt minner om knallhard hyssing når man kjenner på nøstene.

Det er derfor gledelig å kunne meddele at Gjestal Bomull sport faktisk forvandler seg helt når man begynner å strikke med garnet. Den stive tråden blir myk og føyelig og resultatet er et svært behagelig plagg som faller godt.

lilla vest

Jeg har gjort noen få endringer i forhold til den rosa ullvesten. For å unngå at den siste rettmasken i ribbestrikken blir løs og slaskete har jeg strikket den vridd rett. For å opprettholde et minimum av symmetri har jeg også strikket den første rettmasken vridd rett. Utseendet blir riktig nok litt annerledes, men alt i alt til det bedre, etter min mening. Siden Mona på strikkekafeen mente at toppen kunne sige ut og bli en del løsere i bruk, har jeg også felt litt ekstra i omgangen før jeg felte av. Slik har jeg fått en litt tettere halsutringning enn i originalen, men den er fremdeles løs nok til å kvalifisere som behagelig i sommervarmen. I tillegg la jeg opp litt færre masker over armene enn oppskriften sa.

lilla vest2

For å få riktig sommertopplengde til både skjørt og bukser har jeg strikket selve toppen litt kortere enn oppskriften anga. Jeg har også latt hullmønsteret nederst være litt lengre enn angitt i oppskriften. Det gikk med i underkant av 6 nøster til toppen og jeg vil egentlig karakterisere den som veldig god tv- og strikkekaféstrikk.

lilla vest vekt

Lilla vest med hullmønster

Garn: Gjestal Bomull Sport

Garnforbruk: 280 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: fra Sandnes garn

Underholdning: Det er noen hjemme hos meg som har kjøpt inn flere sesonger av 90-tallsserien Tool Time. Skal vi kalle det tvangsunderholdning?

7 kommentarer »

  1. Knallstilig!!! Gratulerer med ny sommertopp=D

  2. husmorpjatt said

    O la la…her va det deilig sommertopp ja😀
    Og så flott at du er fornøyd med toppen..har faktisk tenk å strkke en topp jeg også, men jeg har ikke funnet noen oppskrift som sa; » strikk meg, strikk meg»
    Men garnet vet jeg da…enten Safran fra Drops..eller Gjestal Bomull sport.
    Ha en fin uke videre🙂

  3. Denne ble fin!! Det ble jo så vellykket da jeg hermet etter den rosa ulltoppen din, kanskje jeg skulle herme etter denne også? Jeg trenger faktisk en sommertopp ellr tre, men er ikke så glad i å strikke i bomullsgarn. Jeg har heklet masse i Gjestal Bomull Sport, men aldri strikket.
    Nå venter jeg forresten spent på det nye garnet til Malsen & Mor!

  4. 9na said

    Fin! Og takk for alle tipsene! Kanksje jeg skal ha en sånn??? Trenger strikkeetøy ( trenger et nytt strikketøy), her ses det på Discovery hele tiden…

  5. Hespetre said

    Oooh! Lækkert!

  6. Matja said

    Wow,den ble skikkelig lekker.Lurer på når jeg får tid til å strikke til meg selv:)Kunne trengt meg en topp eller flere.Ha en fin dag:)

  7. Greta said

    Nydelig topp i nydelig farge. Eg har gitt opp det garnet eg. Strikket noen kluter med det garnet for ei stund siden. Har fått hull på den kluten. skjønner ikkje korleis. Men nei, eg liker det ikkje. Men, eg er litt spes når det gjelder garn. Likker ikkje Mandarin petit heller eg.

    Toppen din vart i alle fall veldig fin. Den kjem du nok til å bruke masse.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

