shhh! it’s oh so quiet…

whisperjakke

Whisper cardigan’en min har vært ferdig en stund, den er vasket og henger pent over en stolrygg i påvente av at den ikke skal være ny lengre, slik at jeg kan ta den i bruk. Man får noen snurrige egenheter med årene…

whisper

Denne lille jakken er den første oppskriften jeg har strikket fra et Interweave Knits-blad. Jeg har vært abonnent i et par år og selv om jeg liker bladet og artiklene i det, er det ganske sjelden at jeg finner noe som jeg umiddelbart får lyst til å strikke. Når man da intuitivt faktisk faller for en modell i det nye bladet, ja da er det bare å finne frem strikkepinnene!

Whisper cardigan er strikket i garn med lace-tykkelse, det vil si at både  Huldra-garnet til Hillesvåg og 2-trådsgarnet til Nøstebarn/Bånsull er glimrende kandidater. Jakken strikkes på relativt tykke pinner, slik at materialet blir luftig og lett, samtidig som plagget luner veldig godt.

whisper3

Jeg koste meg utrolig mye mens jeg strikket denne jakken, mest fordi det skjer noe nytt hele tiden. Konstruksjonen er spennende og annerledes og det beste av alt er at det går an å prøve jakken på så ofte man vil underveis! Whisper cardigan strikkes slik at man begynner på det ene ermet, strikker tvers over ryggen og avslutter med det andre ermet. Man har da en slags sjelevarmer, med et relativt smalt felt over ryggen. Så plukker man opp ca en million masker langs kantene på «sjelevarmeren» (og det er lett og oversiktlig å plukke opp ca en million masker dersom man bruker maskemarkører til å dele opp i mindre og mer oversiktlige porsjoner underveis. Helt sant!). Disse maskene strikker man i vrangbord. Når vrangborden er lang nok feller man halve av, dette blir halsen og øvre del av jakken. Resten av maskene strikker man i glattstrikk til ryggen på jakken er som den skal.

Den observante leser vil nå ha skjønt hvorfor jeg liker denne jakken så godt.

Absolutt. Ikke. En. Eneste. Søm. Å. Sy.

Et par tråder å feste, og badabing! Jakken er ferdig.

Hviskejakke

Garn: Unik (snart forhandlet av Malsen og Mor)

Garnforbruk: 120 gram

Pinne nr. 4 + pinne nr 2,5 til vrangborden

Mønster: Whisper Cardigan av Hannah Fettig, i Interweave Knits vår 2009

Underholdning: Dette har vært prima tv-strikking og en god kompanjong til alt for mange episoder av Navy CIS

13 kommentarer »

  1. Bea said

    Kjempeflott, og sjølvsagt i den heilt rette fargen!🙂

  2. Siena said

    Lekker versjon, kanskje den fineste jeg har sett så langt! Skikkelig sommerfarge, herlig…

  3. Fin!!! Kanskje den havner på To Do-lista mi også? Bare synd det er så fullt der fra før… (luksusproblem).

    Malsen-garnet ankom i dag, og jeg er helt forelsket. Skrøt litt av det på bloggen min jeg. Nå må jeg bare strikke på som en gal, så jeg kan bestille litt av den lysegrønne fargen også (Woodland). Prosjektene står i kø. Det er et travelt liv å være strikker!
    Ha en fin uke! Håper butikken går godt!

    • Unsepus said

      Kunder som er forelsket i garnet må vel være de aller beste kundene i verden? Vi gleder oss til å se hva du lager av det🙂 Jeg begynner å oppdage at det er fryktelig travelt å være strikkende nettbutikkdame med en vanlig jobb i tillegg – det er bra jeg har så god hjelp i min kompanjong Malsen😉

  4. strikkepanja said

    Kjempefin jakke i kjempefin farge! Men, ojoj, hva er Navy CIS (eller er det Navy CSI?) Noe spennende?

    • Unsepus said

      Nei, ingen skrivefeil. NCIS er forsåvidt litt likt CSI: http://no.wikipedia.org/wiki/NCIS

      Ikke spesielt spennende, forøvrig, men det er helt grei underholdning og «noen» hjemme hos meg er mye mer interessert i den enn jeg er😉

  5. Hespetre said

    Å, den var lekker!
    Og overraskende fin på noen med tilsvarende velproporsjonert overkropp til meg selv. Det hadde jeg ikke trodd ut fra fasongen, sånn egentlig. (Tipper du ikke hadde trodd du skulle få denslags kommentarer i strikkebloggen din, haha!)

    Og kjempefin farge!
    Håper det blir en stund til du legger ut det garnet i butikken din. *plystre*

    • Unsepus said

      He-hey, DER kom den første puppekommentaren siden jeg startet bloggen! Jakken er veldig behagelig på også, det er litt deilig å bare være varm i nakken og ryggen, men ikke ha stoff som slenger foran.

  6. Gratulerer med ny jakke! Se til å bruke den nå!;)
    Nydelig farge var det også! Til å bli rent misunnelig av!

  7. Greta said

    Tøff var den jakken din. hørtest littkomblisert ut for meg, men når ein har satt seg inn i det er det sikkert ikkje det. Nydelig farge.

  8. Matja said

    Jakken er helt nydelig.Herlig farge også.Sikkert travelt med full jobb og nettbutikk,men det tyder forhåpentligvis på at nettbutikken går bra.Ha en fin dag:)

  9. Den ble absolutt nydelig! Du kler både fargen og fasongen utrolig bra, så jeg blir ikke overrasket hvis denne blir en favoritt😉
    Ønsker deg ei fin uke!

  10. HildeC said

    Så flott den er – den ser ut som det perfekte sommerkveldsplagget🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

