Glamorøs rosa vintervest

rosa topp

En sommertopp strikket i lett ull blir i praksis en deilig og varm vintervest, perfekt til bruk over skjorter, bluser og langermede topper. Hullmønsteret er dekorativt og gjør at vesten blir noe litt mer enn en topp i ribbestrikk. Samtidig er vertikalt ribbestrikk kledelig, også for oss som har litt kurver.

rosa topp 2

Mønsteret er fra et av de nyere Sandnesheftene, men det har også stått på trykk i ukebladet Hjemmet. Det er en lettstrikket oppskrift som passer bra foran tv’en. Faktisk er det en såpass grei topp å strikke på at jeg er i gang med nummer to, denne gangen i bomull.

rosa topp 3

Garnet jeg har brukt er Kirkcaldy 2-tråds, i fargen Blossom. Kirkcaldy 2-tråds er et lett og behagelig garn i samme tykkelse og strikkefasthet som mange vanlige norske garn. Med en strikkefasthet på ca 22 masker på pinne nr. 4 kan garnet sammenlignes med Rubin, Safir, Smart, Falk og andre lignende garn. Det som er interessant og annerledes med fargene i Kirkcaldy-serien er måten fargene er blandet på. Tradisjonelle norske garn er ofte gjennomfarget i én farge, og er i liten grad melerte. I Kirkcaldy-garnene er fargene blandet ved at fibre med andre fargenyanser blandes sammen med hovedfargen. Fargene er derfor «semi-solid» i den forstand at de i større eller mindre grad er lett melerte. Alle fargene har en tydelig hovedfarge, men i tillegg bidrar opptil flere andre fargenyanser til liv og fargespill i garnet.

Fargen Blossom er en lys og klar rosa, med blålige og lyse fibre som skaper en diskret effekt.

Rosa vest med hullmønster

Garn: Kirkcaldy 2-tråds

Garnforbruk: 250 gram

Pinne nr. 4

Mønster: fra Sandnes garn

Underholdning: påbegynt på stranden i Malaga i mars, har vært med på en del Poirot fra sofaen i ettertid

16 kommentarer »

  1. Fin vest! Den kunne jeg godt tenke meg å strikke, men i en av blåfargene i det samme garnet i stedet. Nå gjenstår bare å klekke ut hvordan jeg skal få tak i det Sandnes-heftet uten å bli nødt til å kjøpe et lass med Smart-garn som jeg ikke vil ha…

  2. Oooooh! Den ble gørlekker!!!!=D
    Blir rent misunnelig her jeg sitter med sokkestrikkinga mi=P
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min, – chillbebisen har det helt topp. Leker sprettball i buret halve dagen, og forstyrrer nattesøvnen til mor og far. Her om dagen sov den ved siden av meg i go stolen på stua. Han lå tett inntil meg med et fleecepledd på den ene siden, og låret mitt på den andre mens jeg satt å geeka meg på dataen. Superskjønn!

  3. strikkepanja said

    Toppen ble kjempefin! Gleder meg til å se bilde med den på. Kan man si at en farge er semi-solid på norsk? Er motsetningen en solid farge?

  4. Greta said

    Nydelig topp/vest. Kvar får du tak i slikt garn da. Selges vel ikkje på vanlig butikker da, siden det ikkje er norsk.
    Likte den toppevst altså.
    takk for skryt på min blogg. Eg kjem nok til å strikke like mye, i alle fall så lenge eg har så passa med oppdrag. Rekk og gå turer og trene likevel. Kan ikkje overdrive det heller.
    Ha ei super uke

  5. Greta said

    Så tøft da. Har du garn heime også, så eg kunnesett på det ein gong eg var i Bergen, eller er det berre slik at du sender beskjed til dem som da sender til kunde.
    Må få unna ein del her nå før eg kan kjøpe noe serlig meir garn og så skale g på ferie neste uke.
    Men eg kjem tilbake til deg og garnet ditt nåre g treng meir garn.
    Tøft altså

  6. Camilla said

    Nydeleg vest du har strikka, det mønsteret var verkeleg elegant. I tillegg må eg seie eg likte fargevalet ditt særs godt🙂

  7. Matja said

    Wow,nydelig vest.Garnet ser jo bare lekkert ut også.
    Gratulerer med butikken.Kommer nok til å shoppe litt etterhvert.Må jo teste ut garnet ditt.
    Garnet mitt skal nok inn på kottet etterhvert,når alt er på plass.Skal bli herlig å få samlet alt på ett sted,hmm,hvis jeg får plass til alt da.Er jo ikke store rommet,så det kan jo være at garnslanking må til,hihi.
    Lykke til med garnsalget ditt:)

  8. Matja said

    Ja det er travelt.Har 50% på garn denne uken,så det går unna.Skal være i byen i morgen.Har fri fredag og lørdag.Skal visst feire en fæl rund dag på fredag.Litt mer en dine 30:))

  9. Matja said

    Hyggelig at du vil ta turen innom.
    Feiringen blir her hjemme.Tar det enkelt:)

  10. Greta said

    Flott. du hører fra meg :=)

  11. HildeC said

    Så flott den er – det lett melerte garnet er virkelig lekkert. Jeg brukte et garn fra Drops en gang som var lett melert, og det har jeg vært utrolig fornøyd med. Fargene blir mer «levende» syns jeg🙂

  12. kjersti70 said

    Du milde som du kan strikke!! Eg kan såpass om strikking at eg veit kor mykje arbeid det ligg bak, og eg ser god forskjell på godt arbeid og dårlig arbeid.

    Dette er godt arbeid kan man si. Bøyer meg i strikkestøvet. Eg har aldri gjort ferdig større ting enn babytøy.

  13. Cruzidull said

    Nå fjerde gangen jeg er inne og beundrer trøyen din må jeg jo bare fortelle deg hvor mye jeg faktisk beundrer den! Lekker, virkelig lekker!
    Lykke til med garnsjappa, og gi Malsen en ekstra hilsen så flink h*n er med å vise frem garnet.

  14. mimouna said

    Så fin den ble! Lekkert fotografert også.

    Spennende med butikken din, lykke til.

  15. […] pm · Arkivert under Strikking ·Merket med bomull, gjestal bomull sport, sommertopp Den rosa toppen i Malsen og Mor-garn ga mersmak, men denne gangen var jeg ute etter noe som faktisk kan brukes nå i sommer.  Siden […]

  16. […] en mønsterstrikket hals,  heklede englemasker, heklet spiralskjerf, begynnelsen av en rosa vest, og begynnelsen på en strikkejakke. I det hele tatt altså enten småting eller den spede […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

