Ryddedame: del 4

Spisebordet er en av de sentrale latskapspalettene i vårt hjem. En av grunnene er at vi kun er to personer, og at minst halve spisebordet dermed til enhver tid kan være dekket av rot uten at dette direkte går ut over vår komfort ved måltidene. Jeg sier «vi» og «vår», men ved sortering av alt som lå på spisebordet, viste det seg at dette nok i all hovedsak er MIN latskapspalett.

På en vanlig dag kan vårt bord se omtrent slik ut:

spisebord_rotete

Det skjærer meg litt i hjertet å legge ut et slikt bilde og dermed blottstille mitt uryddige selv, men hva gjør man ikke i håp om å bli et ryddigere menneske? Som man ser er spisebordet et nav mellom ulike aktiviteter vi driver med hjemme hos oss: strikking, bilder og album, frø og hagesaks i skjønn forening. Jeg syns det er interessant at det som ser mest malplassert ut er det som faktisk hører hjemme på bordet, nemlig stearinlysene!

Vel, Malsen og Mors ryddekurs har en viktig læresetning:

Sortér det og finn ut hvor det egentlig burde bo!

spisebord_postkort

Kjekke postkort kjøpt til 1 kr stykket hos blomsterhandleren bor ikke på spisebordet.

Løsning: legg dem i skuffen sammen med konvoluttene

spisebord_album

Album og bilder som skal limes inn kan ligge på spisebordet så lenge de hører til et aktivt prosjekt.

Løsning: lim inn bildene og sett albumet på plass i bokhyllen

spisebord_frø

På spisebordet lå også flere pakker blomsterfrø, noen georgineknoller, en blomsterpotte og en plantesaks. Spisestuen vår ligger like ved siden av altandøren og det er dermed praktisk å legge fra seg altanrelaterte ting der. For en svimekopp som gjerne glemmer å så blomsterfrø før det er for sent er det også lurt at disse pakkene ligger på et meget synlig sted.

Løsning: alt som har med altan og blomster å gjøre bør oppbevares på serveringsbordet som står like ved siden av spisebordet. Like synlig, litt mer strukturert.

spisebord_pelargonia

Men ingen regel uten unntak. I stiklingsesongen, før det er riktig varmt nok til at de sarte små kan trives på altanen, da er det rett og slett ingen annen mulighet enn at også spisebordet befolkes av forskjellige stiklinger. I juni er det imidlertid varmt nok ute…

Løsning: pelargonia og surfina trives mye bedre ute, så snart det er varmt nok bør alle slike planter settes ut slik at de kan få sol på kroppen.

spisebord_strikkeoppskrifter

Det det var mest av på spisebordet var selvsagt strikkeoppskrifter og ukeblader. Jeg prøver å sette slikt på plass i hyllen etterhvert, men ofte trenger man et godt utvalg å bla i.

Løsning: god, gammeldags rydding én gang i uken.

Malsen og Mors ryddekurs ønsker god helg og oppfordrer herved alle som har rotete spisebord:

Gå gjennom rotet, sortér det og finn ut hvor det egentlig burde bo!

3 kommentarer »

  1. strikkepanja said

    Takk for en ny leksjon i rydding! Jeg har gjort noen av de samme erfaringene som deg og får problemer a la frøposene dine. Når ryddingen stopper opp fordi man venter på noe. Hjemme hos meg har det vært hyller jeg har ventet på.
    Jeg synes at du gjør en kjempeinnsats og er til inspirasjon for andre rotekopper!🙂

  2. Greta said

    Du begynner da virkelig å få styr på ryddingen din nå. Og når du klarer å lage deg så fine læresetninger og bruker dem, så vert det snart heilt strøkent hos deg

  3. Det minner meg på at jeg kanskje burde rydde litt… Men jeg venter til over helgen, trur eg…

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

