Scottish delights

En helgetur på kryss og tvers i Skottland kan by på en del gleder.

Våren er kommet lengre enn på vestlandet, blant annet blomstret clematis i overflod, i tillegg til nydelig fargesterk vill gyvel, som lyste knallgult overalt i landskapet.

skottland-mai09

Reisestrikketøyet mitt var selvsagt i passende kulør til årstiden:

skottland-mai09-strikket

Reisegodset mitt var også fargesterkt og i relativ harmoni:

skottland-mai09-reisegods

Jeg har investert i en veske som jeg håper jeg vil være glad i i mange år fremover. Det er en gammeldags skoleveske fra det britiske firmaet The Cambridge Satchel Company. Vesken er håndlaget i England og fås i ulike størrelser og farger. Jeg landet på rød for å tilfredsstille jentungen i meg og jammen følte jeg meg både jentete og fin, men samtidig profesjonell og voksen da jeg brukte den! Foran på lokket er initialene mine presset inn i skinnet, det eneste jeg egentlig mangler på den klassiske britiske ungjentestilen nå, er vel de hvite knestrømpene. Men de er litt over grensen, frykter jeg.

I løpet av helgen i Skottland tok vi en biltur til den lille landsbyen West Kilbride i North Ayrshire. West Kilbride så for noen år siden ut til å lide samme skjebne som småbyer i mange vestlige land gjør for tiden – folk handler på kjøpesentre og i større byer og glemmer å støtte de lokale butikkene, med det triste resultatet at butikkene må stenge og småbyene dør ut. For å redde West Kilbride har lokale krefter dannet et sentrum for brukskunst og håndverk i byen, og den har nå status som «Craft Town of Scotland». Dette gjør at brukskunstnere med trange budsjetter kan leie lokaler til svært subsidierte priser, i tillegg til at byen er blitt et trekkplaster for tilreisende som interesserer seg for alt fra garn til flettede kurver og håndlagede patchworkugler.

skottland-mai09-old-maid

Ja, jeg sa garn. Old Maiden Aunt holder til i West Kilbride, hvor hun selger nydelig håndfarget garn. Vi hadde annonsert vårt besøk på forhånd og ble tatt imot med te og tillatelse til å kose og klemme på alt hun hadde i butikken. Utvalget var litt utplukket, ettersom internettsalget har tatt av for peppermøtanten i det siste. Hun har garn i forskjellige kvaliteter, alt fra lacetykkelse i blandinger med silke, kasjmir eller alpakka, til sokkegarn og tykkere DK-weight-garn.

skottland-mai09-old-maid-2

Og siden vi var på ferie var det jo lov til å la seg friste bittelittegrann, selv av slikt lommebokuvennlig jålegarn?

8 kommentarer »

  1. HusmorNom said

    Eg er kjmepemisunnelig på deg som har vore i Skottland! Eg og Husbond var der for 6 år sidan. Hadde bilen med og kjørte rundt. Det var heilt fantastisk! Anbefaler Plockton, Drumnadrochit og Inverness på det varmaste! :o)

  2. Unsepus said

    HusmorNom, jeg elsker Skottland dypt og inderlig! Jeg studerte ett år i Edinburgh for ca 6 år siden og har ikke kommet meg skikkelig etter begeistringen. Det er et land som har utrolig mye forskjellig å by på.

  3. Klart det er lov å la seg friste når man er på ferie!
    Og når man IKKE er på ferie, må man jo trøste seg litt. Det er alltid gode grunner for å kjøpe garn!

    Åssen går det forresten med ryddinga? Her går det heller dårlig, så kom gjerne med flere tips!

  4. Greta said

    Unner deg å gå berserk og eg når man er på ferie og kjem over masse lekekrt ob ikkje så altfor dyrt garn. Vi lever da berre ein gong.
    herlig ferie.
    Eg skal og på ferie noen dager, men berre til østlandet, men eg har ikkje vore der på to år, så nå gleder eg emg fælt.

  5. Matja said

    Klart du skal la deg friste.Ser ut som du har hatt en helt vidunderlig tur.Er bittelitt misunnelig:)Skottland er et sted jeg virkelig kunne tenkt meg å besøke.Ha en fin dag:)

  6. mimouna said

    Så kjekt det der så ut. Vesken din var helt herlig, tøft at du valgte rødt. Og så alt garnet da…. Egentlig er det mye mer fornuftig å kjøpe garn enn all verdens plastikksouvenirer som bare støver ned på en hylle.

  7. Greta said

    svar til deg på bloggen min om baby settet

  8. […] mønsterstrikket hals,  heklede englemasker, heklet spiralskjerf, begynnelsen av en rosa vest, og begynnelsen på en strikkejakke. I det hele tatt altså enten småting eller den spede begynnelsen på noe større. Når jeg nå […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

