Fra min bokhylle

moromedgarn

I helgen fikk jeg tak i en kjekk liten bok som heter «Moro med garn». Dette er en vaskeekte hobbybok for barn som kan håndtere en strikkepinne og gjerne vil strikke et slips til farsdagen. Boken er fra 1954 og jeg oppfatter den som veldig tidstypisk. Jeg tror nok at ungene i den generasjonen var litt mer om seg på håndarbeidssiden enn det de er nå. Her er det nemlig oppskrifter på forseggjorte strikkede dyr, detaljerte og nydelige dukkeklær og til og med undertøyssett i passende størrelse til den lille strikkerske.

moromedgarn_hund

Det artige er at med en gang jeg begynte å bla i denne boken, så fikk jeg et voldsomt déjà vu. Jeg tror jeg må ha hatt denne boken som liten (selv om jeg er fra 1979 og ikke fra 1954), for jeg kjente igjen mange av bildene og kunne nikke gjenkjennende etterhvert som jeg bladde gjennom sidene. Den lille hunden var en favoritt da jeg var liten og jeg er minst like begeistret for den nå.

moromedgarn_pingvin

Jeg satser dermed på at Malsen snart skal få seg en liten lekekamerat! Så vil tiden vise om jeg er like lærenem som disse barna denne boken er skrevet for. Jeg skal i alle fall optimalisere sjansene for det ved å ta på meg de hvite knestrømpene og spaserskoene før jeg går i gang!

moromedgarn_jente

5 kommentarer »

  1. HusmorNom said

    Då satsar eg på at jenta med knestrømper og spasersko er ditt alterego for mai? :o) Boka var kjempesøt. Sjølv har eg ei bok frå 1948, og den er kjempetøff! :o)

    Eg gler meg til å helse på vovven!

  2. mykstart said

    Åååå, denne har jeg også! Fant den på et loppemarked. Har kost meg med den mange ganger, men enda ikke fåt knotet meg til å lage noe.

  3. mimouna said

    Så gøy med slike gamle bøker, spesielt når det knytter seg minner til dem. Unger, i alle fall jentene, var nok litt mer vant til håndarbeide på den tiden ja. Spennende å se om du lager noe.

    Ha en flott uke i solskinnet!

  4. Bea said

    Heldiggris! Eg tråler bruktbutikkar for å finne bøker som dette, men det er ikkje enkelt altså..

  5. kjersti70 said

    Så fin, du som er så flink å strikke, du må prøve å lage ein slik hund! (og så kan du selge i nettbutikken din).

    Mor mi (70 år) strikka sin første genser til FØRSTE SKULEDAG. Sin eigen skuledag altså. Er det mulig.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

