Rosa drømmer

Små babyer fortjener fluffy og pusete rosa drømmer, gjerne med sukker på. Jeg vet at mange foreldre har sterke meninger om naturfarger og kjønnsnøytralitet, men jeg mener at en eneste liten rosa jakke må alle små jenter ha. Jeg snakker av erfaring!

rosa-babyjakke-emilia

Jeg begynte med en oppskrift, men etter de første økningene i bærestykket kom arket med oppskriften vekk og jeg orket ikke å lete etter den på nettet. Så da ble det improvisasjon på resten av jakken. Jeg tror det har fungert ganske bra. Jakken er strikket fra halsen og ned, først med økninger jevnt fordelt i bærestykket, siden med raglanøkninger det siste stykket. Dette gir en passform som er veldig god for små erter som ikke har noe særlig til hverken skuldre, brystkasse eller hals.

rosa-babyjakke-emilia-2

Strukturmønsteret går igjen i smale striper på bærestykket, nederst i bolen og på hvert erme. Dette er et dekorativt og enkelt strukturmønster som jeg er blitt veldig glad i, jeg syns det gjør det lille ekstra.

rosa-babyjakke-emilia-3

Jeg har brukt babyull fra Gjestal – og jeg må si at dette garnet er egentlig utrolig bra i forhold til prisen. Etter en vask blir det kjempemykt og ørlite fluffy.

Pusejakke til en liten jente

Garn: Babyull fra Gjestal/Spar Kjøp

Garnforbruk: 85 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: litt herfra og litt derfra

Underholdning: denne stakkars jakken har nok vært med på en del trashy reality, sendt i åttetiden på TVNorge og TV3. Det skal ikke forekomme igjen.

5 kommentarer »

  1. Merete said

    Lekker,lekker! Og det kommer fra en av de foreldrene som har heftige meninger om pasteller. Sønnens første farge han kunne navnet på var brunt…. ahem.

  2. Matja said

    Nyyydelig.Klart små prinsesser skal ha rosa.Er veldig glad i Gjesdal sin babyull.God på pinner og grei pris.Ha en fin kveld:)

  3. mimouna said

    Nydelig liten jakke! Og jeg synes det er greit med «fargekoder» på babyer, ellers ser man jo knapt forskjell på gutt og jente. De fleste har jo en rosa periode uansett.

  4. Maj said

    Skikkelig flott jakke.
    Fint å høre at Gjestal-garnet blir mykere etter vask. Jeg har akkurat begynt på en babyjakke og syntes at den virket litt hard.
    Har lest og beundret prosjektene i bloggen din, og kommer garantert tilbake for å lese mer.

  5. Greta said

    Hei.
    Den jakken vart veldig lekker. Eg har brukt en del babyull fra Gjesdal eg og og skal ikkje kalge på det. finnes nok bedre kvaliteter, men til den prisen er det rålekkert.
    Snå jenter kan godt ha litt rosa ja. Så kan die sjølv bestemme fargen når dei vert store nok til det. Små babyer er lekre i sine farger, men ikkje bare i rosa og lyseblått.
    holder på med ett sett i brunt og rosa, tøft det og.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

