En utfordrende bok

Strikking ovenfra? That don't impress me much.

Strikking ovenfra? That don't impress me much.

Merete har anbefalt den flere ganger, og jeg har lenge tenkt at jeg må få tak i den. Barbara Walkers bok «Knitting from the top» er en grunnleggende innføring i hvordan man kan designe sine egne plagg, strikket fra toppen og ned. Boken ble utgitt i 1972 og er kommet i et par opptrykk senere, men det har vært litt vanskelig å få tak i den i det  siste. Heldigvis har jeg en god venninne med en kjæreste i USA, og heldigvis er nevnte kjæreste ikke fremmed for å kjøpe 70-talls strikkebøker på amerikansk ebay. Jeg eier altså endelig en veldig praktisk rettet bok, på godt, gammeldags 70-tallsvis.

Boken er ikke en oppskriftssamling, slik som strikkebøker ofte er, men mer en rettledning til hvordan man skal gå frem dersom man for eksempel har lyst til å strikke en genser. Man må selv til med målebånd og prøvelapp for å finne ut hvor mye man skal legge opp og hvor langt man skal strikke, og man må selv finne ut hvilket mønster man vil bruke for å få et plagg med det uttrykket man vil ha. Og har man utholdenhet til det, så får man nydelig skreddersydde plagg som virkelig passer.

Bak i boken er en samling illustrasjoner av strikkemodeller som vel kan sies å være utgått på dato og vel så det.

Eller kan det friste med en skigenser med stram og god hette?

knitting-from-the-top-balaclava

Eller hva med en rutete kosedress til fritidsbruk?

knitting-from-the-top-rutete-dress

Den gjør for mye av seg? Det finnes heldigvis en mer diskret variant også:

knitting-from-the-top-dress

6 kommentarer »

  1. Merete said

    oi! Jeg har bare opptrykket fra åttitallet, og der er de kule bildene bak kuttet ut. Grattis med ny bok, finere enn min!

  2. Greta said

    Det var noen eh…. bilder da. gleder emg til å sjå at du strikker sånn drakt hihi.
    Ha ei koselig påske og så får du vel strikket litt du også.
    påske kelm sendes litt lengre sør

  3. fragaria said

    Hihihi, herlige modeller. Synes du skal prøve deg på en av dem ja!

    God påske vil jeg ønske deg, om du ikke allerede har det 🙂

  4. mimouna said

    Hihi, den rutete dressen var da flott?

    Gøy med slike gamle bøker, bra fangst det der. Artig å bla og lese i selv om man ikke blir fristet til å strikke noe.

  5. HAHAHAHAHAHAHAHAHA!
    Skikkelig bad taste! Tenk å strikke det der…*riste på hodet*
    Den rosa jakka til jente var så sinnsykt skjønn. Og det sier jeg selv om jeg ikke er noen rosa tilhenger;)

  6. skrotnisse said

    For eit herlig bilde av strikkeboka di! Eg refererer sjølvsagt til den renslige modellen i bakgrunnen. Ved fyrste øyekast trudde eg at det var Pusabeistet, katten min som aldri kom heim etter ein russletur i oktober. Han liknet veldig.
    Kos han raude katten din for meg!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar