Jeg prøver å bli voksen

Det nytter nok ikke å legge skjul på at jeg er rotete og uordentlig. Jeg liker å legge fra meg det jeg har holdt på med hvor som helst, og jeg er ikke begeistret for å rydde ting på plass igjen. Ofte er jeg glad i begrunnelsen «jeg skal snart bruke det igjen / jeg skal se nøye på det senere / jeg tar meg av det i morgen».

Bi-effektene av dette er for eksempel at jeg ikke fant passet mitt kvelden før jeg skulle reise til Tyskland i bryllup i fjor sommer. Eller for eksempel at jeg to ganger måtte bestille ny kodebrikke til nettbanken før jeg fikk logget på for første gang. Eller som nå nylig, at jeg brukte to dager før jeg fant kortet med pin-koder til AltInn. Jaja. Sånn kan man rett og slett ikke ha det når man er en voksen dame i sin beste alder!

Jeg har derfor bestemt at jeg skal følge få-kontroll-over-rotet-ditt-opplegget til FlyLady.net! Et sentralt spørsmål FlyLady stiller er:

«Are you living in C.H.A.O.S? (Can’t Have Anyone Over Syndrome)»

Svaret på det er vel for min del ikke et ubetinget JA, men tendensene er helt klart til stede. FlyLady foreslår å få kontroll over rotet ved å begynne i det små og etablere gode rutiner etterhvert. Hvis jeg skal rydde noe pleier det å resultere i et verre rot enn før jeg begynte, for jeg har lyst til å få orden på alt samtidig og går så vanvittig lei midtveis at jeg bare gir det opp og stapper alt sammen ned i nærmeste skuff. Så en metode hvor jeg skal bygge opp gode vaner etterhvert høres ut som et godt system for meg.

Jeg har altså tenkt å begynne med de 31 babystegene til et ryddig hus. Det første steget i dette programmet er å sørge for at man har en skinnende kjøkkenvask. Tja. Jeg har tilsammen fire vasker i leiligheten min.

Kjøkkenvask - skinner ikke.

Kjøkkenvask - skinner ikke.

Kjøkkenvasken er tom for kjørler, men den skinner jo ikke akkurat.

Utslagsvask på vaskerommet. Skinner absolutt ikke.

Utslagsvask på vaskerommet. Skinner absolutt ikke.

Vasken på vaskerommet er ikke i nærheten av å skinne. Spesielt ikke siden jeg pottet om mange stiklinger i går og som tidligere nevnt ikke er spesielt glad i å rydde opp etter meg.

Vask på toalettet. Skinner!

Vask på toalettet. Skinner!

Vasken på det nytapetserte toalettet vårt skinner derimot omtrent så mye som noen vask kommer til å skinne i mitt hjem!

Vask på badet. Ville skint mer uten Malsen.

Vask på badet. Ville skint mer uten Malsen.

Og vasken på badet har potensiale til å skinne, men ettersom Malsen nekter å drikke fra vannskålen sin og i stedet kommer løpende mange ganger om dagen for å få drikke rennende vann fra springen, blir skinningen litt tilsidesatt av poteavtrykk og et og annet kattehår.

Alle disse vaskene skal få seg en shinings i FlyLadys ånd, men jeg har bestemt meg for at jeg, i stedet for å konsentrere meg om å skrubbe vaskene mine i utrengsmål, heller skal konsentrere meg om daglig vedlikehold av et mye større forfallsobjekt i hjemmet vårt.

La meg presentere – min kommode:

Hmmm.

Hmmm.

Når FlyLady gir meg beskjed om å gå og tørke over vasken min, vil jeg i stedet gå for å rydde og tørke støv av kommoden min! Dette er altså oppgaven for den første dagen i kom-igang-programmet – nytt bilde følger i morgen!

4 kommentarer »

  1. strikkepanja said

    Dette gleder jeg meg til å følge med på!😀 Kanskje jeg har noe å lære…? Neppe :-p

  2. Herregud så godt å se og lese at det er flere enn meg som har en tendens til å rote bittelitt…hehe:)

  3. Jeg har forsåvidt skjønt at skippertaksmetoden ikke funker, sukk.

    Imponerende ærlig med bilde av vaskene!

  4. HildeC said

    Den bloggposten her var det utrolig lett å kjenne seg igjen i gitt… Jeg syns forresten kommoden din ser ganske ryddig ut🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

