Å begynne oppe

dsc_0011-2

Å strikke jakker og gensre ovenfra og ned er en teknikk vi ikke har særlig tradisjon for i Norge. Her er de fleste mønstre skrevet slik at man begynner nederst på bolen, og gjerne strikker ermene til slutt og syr dem sammen med bærestykket når alle delene til genseren er ferdige. Muligens har dette noe med de tradisjonelle norske skigensrene med mønster i flere farger å gjøre?

Gensre, vester og jakker som er strikket fra toppen og ned har en del fordeler som gjør at alle burde forsøke seg på det minst en gang. Den aller største fordelen er at det er veldig enkelt å prøve plagget på underveis. Er man flink og prøver ofte, vil man kunne tilpasse lengder, økninger og fellinger slik at passformen blir mest mulig optimal. Strikker man ovenfra og ned er det ikke lengre vanskelig å få helt riktig lengde på ermer og bol – ja, har man litt lite garn kan man til og med få nøyaktig så lange ermer som garnmengden tillater.

For meg, sånn helt personlig, har ovenfra-og-ned-teknikken en kjempestor fordel til. Jeg misliker nemlig ganske sterkt å legge opp masker. Det er den desidert kjedeligste delen ved å strikke. Men strikkes en genser fra halsen og ned, da er det maaange færre masker å legge opp. Sånt liker jeg.

3 kommentarer »

  1. Merete said

    Jeg henger meg med på heiagjengen til starte-ovenfra! Tora fra Knittingalot har mange gode ovenframønstre til barnetøy som jeg digger, og så har jeg kjøpt søtti-åttitallsbok om samme temaet; Knitting from the top av Barbara Walker, anbefales! Mange gode prinsipper og hele greia i svart-hvitt. Ikke så glossy som dagens strikkebøker, men istedet veldig matnytting.

  2. Greta said

    Må innrømme at eg aldri har strikka ovenfra å ned på gensere og jakker, men det må jo prøves en gang ja.
    Den jakka ser da nydelig ut. Gleder emg til å sjå resten også.

  3. Matja said

    Gøyal måte å strikke på.På tide jeg prøver det igjen.Hm…det er faktisk 26år siden sist.Stikket til eldstemann da han var baby.Liker heller ikke å legge opp masse masker,så den måten der er perfekt,synes jeg:)Ha en fin kveld:)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

