1 stk sidelengs klar for baby

Etter en stund i dvale har jeg omsider festet tråder og sydd sammen ermene på den sidelengs strikkede rillejakken. Jeg hadde litt valgets kvaler da jeg skulle velge knapper og til slutt måtte min mor trå til med noen avklippede knapper hun hadde spart på. I grunn en veldig kjekk og praktisk ting å ta vare på – husk alltid å klippe av knappene på utslitte plagg som skal kastes!

sidelengsjakke

Jeg er veldig fornøyd med denne lille jakken, den ser ut til å ha veldig god passform, samtidig som den er elastisk nok til å forhåpentligvis passe en stund. Jeg har heklet en kant rundt halsåpningen, men ellers ikke funnet på noen fiksfakserier.

Jakken er strikket i Knopp fra Gjestal. Knopp er Gjestal sin babyull i den litt dyrere serien som ikke forhandles av Spar Kjøp. Det er et mykt og fint garn, men fargeutvalget var relativt begrenset der jeg kjøpte det. Jeg landet på lys syrin og mørk lilla kontrast, forhåpentligvis passelig ikke-dillete til en mor som ikke er så begeistret for rosa.

Som nevt tidligere, finnes slike rillejakker i utallige varianter. Jeg har brukt Nøstebarns oppskrift, men strikket i to farger. I boken er denne jakken vist i ensfarget rosa, og da ligner den egentlig mye på voksejakken. Med to farger i kontrast får man en veldig dekorativ effekt, og etter min beskjedne mening er det denne effekten som «gjør» denne babyjakken.

Sidelengs strikket babyjakke

Garn: Knopp babyull fra Gjestal

Garnforbruk: ca 75 gram i bunnfargen, ca 25 gram i kontrastfargen

Pinne nr. 2,5 i knappestolpen, nr. 3 til selve jakken

Mønster: fra boken Strikk til nøstebarn

Underholdning: Jeg har fått litt dilla på den danske serien Livvaktene og gode gamle svenske Beck. Skandinavisk krim er bra!

7 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Kjempefin jakke!🙂 Jeg er enig med deg i at det er stripene som «gjør» jakken. Tror den også er grusomt kjedelig å strikke i kun én farge. Likte fargene du har valgt, gjør jo ikke noe om utvalget er beskjedent, så lenge det er rette farger.

  2. Greta said

    Jakken var aldeles nydelig. Må finne emg slik oppskrift. Har planer om å strikke gaver til 4 små verdensborgere som kommer til verden iløpet av sommer månadane eller vel det.
    Har ikkje garn til det enno, så eg har litt tid til å finn oppskrift.
    Er enig i at det var veldig fin med striper. blir litt kjedelig uten.
    ha ei fortsatt fin uke

  3. Matja said

    Nydelig jakke.Har sett endel varianter av den jakken,men synes absolutt den er penest i 2 farger.Likte kjempegodt fargene du har valgt.Ha en fin dag i gråværet:)

  4. Hege said

    Nydelige farger!

  5. skrotnisse said

    nydelig jakke!
    liker fargene veldig godt!

  6. Bente said

    Nydelig jakke. Har strikket noe lignende på ungdomsskolen for maaaange år siden. Har ikke mønsteret. Kunne du tenke deg å dele det med meg?

    • Unsepus said

      Jeg brukte selv oppskriften til Nøstebarn, den står i boken Strikk til nøstebarn. Men Garnstudio har en fin gratisoppskrift på en tilsvarende jakke på nettsiden sin.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

