Snadderlue

Her er altså resultatet av mine tidligere nevnte wienerpølsefrustrasjoner. Så myk, så pen, jeg er allerede uutholdelig begeistret for luen min.

bjoernebaerlue

På tirsdag satt jeg på bussen på vei hjem fra strikkekafé og så en jente med en lue som fikk meg til å gå fullstendig i barndommen. Da jeg var liten hadde jeg nemlig en lue som var pusete og hvit. Den var strikket dobbelt, inni hadde den et fint strikket fôr og utenpå hadde den et hullmønster med nupper/bobler. Den hadde bred vrangbord som kunne brettes og var litt lang i fasongen, sånn at den poset seg litt på toppen av hodet. Hvis jeg husker det riktig, var jeg aldri særlig begeistret for denne luen, den var liksom litt for stor for hodet mitt og jeg følte meg ikke helt vel i den.

Men nå kjente jeg plutselig at tiden var inne for noe slikt. Garnlageret på gjesterommet er som kjent rikholdig, spesielt etter at jeg var på opphørssalg, og jeg hadde valgets kvaler mellom Misti (alpakka) og Miski (llama). Jeg landet til slutt på Misti, mest fordi jeg tenkte det ble penest med et helt ensfarget garn til denne gå-i-barndommen-luen min.

Luen er strikket med lang vrangbord og deretter standard bjørnebærmønster. Jeg la opp 68 masker og det ble akkurat passelig til mitt ganske lille hode. Når luen var lang nok til å dekke hodet felte jeg ved å strikke en omgang med 1 vrang, 2 vrangt rett sammen, og deretter snurpet jeg bare de resterende maskene sammen.

Kunne jeg ha gjort noe for at luen skulle blitt bedre? Nei.

Var det gøy å strikke bjørnebærmønster? Nei.

Bjørnebærlue fra barndommen

Garn: Misti fra Du store alpakka

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 6 i vrangborden, også kjent som wienerpølser

Mønster: improvisasjon over vanlig bjørnebærmønster

Underholdning: umulig å strikke uten å glane på strikketøyet, så typisk «jeg strikker noen omganger her i ensomhet»-strikketøy

3 kommentarer »

  1. mimouna said

    Luen ble jo helt nydelig den, verd alt strevet. Nå prøver jeg bare å bli kvitt wienerpølseassosiasjonen, hihi!

    Ha en fin uke!

  2. Matja said

    Luen er helt nydelig.Likte kjempegodt det mønsteret.Ha en fin dag i snøværet:)

  3. Greta said

    skjønner at du liker godt den luen. Den vart knallfin. Så får følelsen av å strikke den gå i gløymeboka fort som sist.
    Lykke til med ditt nye lue prosjket.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

