Sidelengse rillejakker

Er jeg unik?

Er jeg unik?

En rillestrikket babyjakke, strikket sidelengs, med forkortede rader som former skuldre og ermemansjetter. Kun to små sømmer å sy til slutt. Det er ganske genialt. Rillestrikk på langs er veldig elastisk, slik at baby kan bruke jakken lenge. Og jakkens struktur, med forkortede rader jevnt fordelt i hele jakkens bredde, gir et dekorativt stripemønster dersom man strikker den i to eller tre farger.

Alt etter egne preferanser og tanker om jakkens bruk, kan man strikke den i babyull, alpakka, tynn ubehandlet ull, flerfarget sokkegarn – eller om man vil prøve å skalere opp størrelsene, kan man få en kjekk barnejakke hvis man bruker tykkere ullgarn.

Sandnes Garn, Nøstebarn, Rauma, Garnstudio...

Sandnes Garn, Nøstebarn, Rauma, Garnstudio...

Faktisk er denne jakken såpass kjekk at mange forskjellige garn- og oppskriftsprodusenter tilbyr oppskrifter på varianter av den. Sandnes Garn, Rauma Ull, Garnstudio og Nøstebarn selger alle oppskrifter på slike jakker. Dale har ganske sikkert også en i arkivet sitt.

For meg åpner dette for en del tanker rundt når en oppskrift er unik nok til at for eksempel en garnprodusent kan ta hevd på den og si at «denne oppskriften får du ikke kjøpe uten at du samtidig kjøper garnet mitt, for den har våre designere spesiallaget for vårt garn og det må du forstå at er en betydelig kostnad som ikke dekkes inn av pengene du faktisk betaler for oppskriften.»

Hva tenker dere om dette? Er det rart at man kan kjøpe en ganske lik oppskrift fra flere kilder? Er det kanskje rett og slett praktisk? Når begynner sånt å bli plagiat? En slik babyjakke som det er snakk om her, vil mest sannsynlig ha eksistert i ulike former i veldig mange år, men ville det ha vært mulig for garnprodusentene å publisere hver sin oppskrift på f.eks en Fanajakke? Eller en Baby Surprise-jakke?

6 kommentarer »

  1. Jeg er inne og glor litt jeg. Har ingen intelligente bidrag til sidelengsjakkedebatten, men jeg må si at det så ut som et kjempegøy prosjekt som jeg kanskje skal prøve meg på til ei venninne venter barn i april…hmm…
    Takk for ideen=)

  2. Merete said

    Jeg strikket min versjon fra et PThefte fra femtitallet, og fant den igjen i Myk start og i Vændestrik (kjekt hefte!) og vændestrik henviser til et førti-femtitallsukeblad…

    Min babyversjon er ennå ikke i bruk, da den ble str 4 år, siden noen nektet å måle strikkefasthet. Host.

    Aner ikke hvem som kom først. Å kalle det sitt design er å dra det litt langt (det tror jeg ikke de hadde rettslig fått gjennomslag for) men å dra inn noen kroner for å ha regnet ut str og maskeantall kan jeg gjerne sponse litt.

  3. HildeC said

    Garnstudio har også en slik jakke hvor oppskriften er gratis. Jeg vet ikke om jeg har noe konkret svar på spørsmålene dine, men jeg tenker at dette her sier noe om at de ulike garnprodusentene er lite originale når det gjelder oppskrifter de gir ut (med forbehold om at jeg ikke følger så godt med på hva de ulike produsentene gir ut av oppskrifter). Noen ganger har jeg blitt positivt overrasket, men veldig ofte syns jeg bare det er mer av det samme. Litt mer kreativitet hadde kanskje gjort seg når de først legger ned arbeid i å skulle utvikle oppskrifter? Eller er det slik at forbrukerne ønsker mer av det samme, så det er det som selger?

  4. Supernøtt said

    Klassikere som denne jakken, Mariusgenser, Fanakofte osv. Må tilstå at jeg syntes det er rart hvordan «alle» garn- og oppskriftsprodusenter kan påstå at det er deres egen og ta penger for det, og i tillegg kreve at man må kjøpe garn for å få kjøpt dem.

    Ære være Garnstudio og deres database med gratis oppskrifter på nett. Den fremmer strikking og strikkeglede!😀

  5. Slaraffen said

    Sannsynnligvis så er oppskriftene så gamle at opprinnelig forfatter har gått i glemmeboka for mange tiår siden. Sidelengsjakken er et genialt og lettvint strikkeplagg, så det er vel derfor det er plukket opp av de forskjellige garnprodusentene?

  6. Greta said

    Eg syns at jakka var praktisk og din versjon blir heilt nydelig , tror eg. Det er veldig praktisk med garnstudio sine gratis oppskrifter på nettet. Tar mange ideer derfra og finn masketall og slikt til produkt eg vil lage uten mønster.
    Alle prøver seg nok på at du må kjøpe garn fordi du kjøper oppskrift, men eg trur egentlig ikkje at dei har lov til det.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

