To enkle luer

malsen-sofakant

Siden flere har spurt om tips til hvordan de kan strikke enkle luer til nyfødte, skal jeg gi en liten bruksanvisning her. Jeg har tenkt at det er best med toppluer til nyfødte babyer på sykehus, de er enkle å ta av og på og har ingen strammende snorer eller kanter. Jeg har strikket to forskjellige modeller, en som er strikket rundt i glattstrikk, og en som er strikket i patentstrikk og sydd sammen til slutt.

Glattstrikket babylue

Vrangbord strikkes frem og tilbake, den glattstrikkede delen strikkes rundt.

Garn: babyull

Pinne: nr. 3

Legg opp 72 masker og strikk frem og tilbake i vrangbord 1 rett, 1 vrang

Strikk til vrangborden måler 3 cm

Strikk så glattstrikk rundt til luen er lang nok (ca 10-11 cm)

Fell på følgende måte:

Strikk 2 sammen, 4 m rett, gjenta ut omgangen.
Strikk 4 omganger rett.
Strikk 2 sammen, 3 m rett, gjenta ut omgangen.
Strikk 4 omg rett.
Strikk 2 sammen, 2 m rett, gjenta ut omgangen.
Strikk 3 omg rett.
Strikk 2 sammen, 1 m rett, gjenta ut omgangen.
Strikk 2 omg rett.
Strikk 2 sammen ut omgangen.
Strikk 1 omg rett.
Klipp av tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.

Jeg syr ikke sammen vrangbordkanten nederst, men dette er selvsagt en smakssak.

Babylue i patentstrikk

Luen strikkes frem og tilbake og sys sammen til slutt.

Garn: babyull

Pinne: nr. 3 til vrangbord, nr 4 til patentstrikket del

Legg opp 71 masker og strikk frem og tilbake i vrangbord 1 rett, 1 vrang

Strikk til vrangborden måler 3 cm.

Med retten mot deg strikkes nå oppstartsraden for patentstrikk slik:

Strikk 1, *hold tråden foran arbeidet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden tilbae over høyre pinne (som i et kast), strikk 2 sammen*

Gjenta det som står mellom ** ut pinnen.

Skift til pinne nr. 4 og strikk videre alle rader slik:

Strikk 1, *hold tråden foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden tilbake over høyre pinne (som i et kast), strikk 2 sammen (her strikker du én maske og ett kast fra forrige omgang sammen).* Gjenta dette, avslutt med garnet foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av.

Når luen er lang nok (ca 10-11 cm) «felles» det ved å gå over til ribbestrikk 1 rett, 1 vrang. Masken og kastet som ellers strikkes sammen behandles også nå som én maske.

Strikk 4 omganger ribbestrikk.

Fell så ved å strikke to masker vridd sammen ut omgangen.

Strikk fire omganger glattstrikk.

Trekk tråden gjennom de resterende maskene, fest og sy sammen luen. Det lønner seg å sy løst sammen, husk at patentstrikk er elastisk!

Lykke til, håper jeg ikke har villedet dere nå!

6 kommentarer »

  1. Greta said

    Takk for oppskrifter. kjempebra. Ja, kommentaren din kom frem😀
    blir sokkestrikking på kvelden og stor prosjekt om dagen he he. Og baby luer innimellom.
    Ha ei fin uke

  2. Kjerstin med et kritisk øye said

    Du…! Hvor blir det av underholdningsbiten i bloggen din? Jeg mener, hva er det du ser/hører på når du strikker alle disse tingene dine? Eller leser du? Det er nemlig høydepunktet for meg når jeg leser, siden strikking er litt utenfor mitt kompetansefelt😀

    Hvordan var forresten Jeffrey Deaver boken du nettopp leste?

  3. Unsepus said

    Ja, Kjerstin, dette er helt berettiget kritikk. Kan jeg lyge og si at jeg bare skulle sjekke om noen savnet underholdningskategorien? Underholdningen til Afrikaluene mine har i hovedsak vært episoder fra Deadwood sesong 1, men jeg må også supplere med Slumdog Millionaire, Pretty Woman (hehe) og en god del introvert tenking rundt min snart forekommende status som gammel kjerring.

    Jeffery Deaver er en long-time favoritt for meg og jeg tror jeg har lest samtlige av bøkene hans. The Broken Window var bra, en opptur etter forrige bok, som egentlig bare var far fetched.

  4. Kjerstin said

    Godt å høre… Men du, du blir ikke gammel kjerring, Unni versjon 3.0 tror jeg er helt lik den du er idag:)

  5. mimouna said

    Luestrikking er da underholdende det, selv om pusebildet stjal mye av oppmerksomheten i dette innlegget. Fiiiine pusen!

    Nå gleder jeg meg til «underholdningen» min sovner, en dose hostesaft og litt nesespray så nærmer vi oss….

  6. Monica said

    Er lue nr 1 også strikket på bare 2 pinner?

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

