Babyluer til Afrika

dsc_0152

De siste dagene har jeg strikket et par luer som skal sendes til et sykehus i Sierra Leone. Der har de stort behov for luer til de nyfødte babyene, for babyer mister mye kroppsvarme gjennom hodet. Dersom babyene ikke er helt sterke og friske når de blir født, er faren for at de skal dø av nedkjøling helt reell. Det har vært ganske fint å bruke noen timer av strikketiden min til å lage noe som det virkelig er bruk for.

Jeg har brukt litt rester av babyull og funnet på oppskrift underveis. Siden jeg er litt forelsket i patentstrikk, har jeg selvsagt benyttet anledningen til å bruke denne teknikken også her. Jeg tror kanskje at luen i patentstrikk er den jeg er mest fornøyd med av disse, den ser ut til å ha en veldig god passform, i tillegg til at den er utrolig myk og deilig.

dsc_0156

I tillegg til å strikke luer etter innfallsprinsippet, har jeg forsket litt uhøytidelig på om det er noen særlig forskjell på babyull fra de forskjellige produsentene. Etter kose- og klemmeprinsippet har jeg kommet frem til at det nok er hipp som happ om man bruker babyullen fra Spar Kjøp eller den fra produsenter som Sandnes og Dale – det er like mykt og fint okke som.

5 kommentarer »

  1. Matja said

    Har kommet frem til det samme ang. babyull.Kjempeflotte luer.Har faktisk en på pinner.Har du en adresse til hvor vi kan sende?Ha en fin dag:)

  2. Greta said

    Siden du har forsket frem lette gode oppskrifter på slike baby luer, kan du ikkje legge dem ut så kan andresom vil strikke slike luer bruke dine oppskrifter, eller vil du ha dem sjølv? Tenkte berre at da gikkdet mye fortere å få laget noen flere luer, viss en hadde lette oppskrifter tilgjengelig.
    Ha en fin søndag og en god ny uke

  3. Cruzidull said

    Hei hei.
    Tenkte spørre omtrent det samme som Greta, om du ville dele oppskriften du har funnet frem til. Jeg har strikket tre luer, men er ikke helt fornøyd med utfallet.
    😀

  4. HildeC said

    Det er fine luer du har laget, og de kommer nok veldig godt med ja. Slenger meg på dem som ønsker oppskrift og flere opplysninger her🙂

  5. gunvor lavik said

    ønsker adresse hvor baby luene kan sendes

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

