Impulsiv lue

fern-glade

Et av mine uoffisielle nyttårsforsetter er å strikke litt mer impulsivt. Jeg skal rett og slett slutte å lete etter den perfekte oppskriften og heller gripe til pinner og garn dersom jeg ser noe jeg liker. Selv om det er mulig at det finnes en mer egnet oppskrift der ute. Selv om det kan være at et annet garn ville vært litt bedre å bruke.

Hvorfor? Fordi jeg blir strikkelei av å bruke så mye tid til å se på hundrevis av oppskrifter og andres fiffige løsninger. Etter noen timer på strikkesider på nettet har jeg mer lyst til å lese en bok enn å begynne å strikke noe selv. Og det går jo ikke når jeg har 18 kilo garn på gjesterommet!

fern-glade-2

Luen i dette innlegget er derfor strikket etter impulsprinsippet. Jeg så den i siste utgave av Knitty, jeg syns den så fin ut, jeg hadde noen nøster Sandnes alpakka liggende og tenkte at jeg hadde lyst på en brun lue. Så enkelt og raskt kan det gjøres.

Luen er strikket på en ukes tid, og grunnen til at det tok såpass lang tid er at mønsteret ikke gir noe gratis. Det er mønster på hver linje og ingen kjekke omganger med glattstrikk mellom hver rad. Jeg har strikket en mellomting mellom den lille og den store versjonen, noe som viste seg å være et godt trekk. Alpakkaen siger nemlig ikke ubetydelig etter vask.

Jeg er mellomfornøyd med luen, sånn i ettertid. Den er for hullete til å være en vinterlue, men for varm til å brukes når det ikke er kaldt. Tror jeg, jeg har ikke prøvd den ute ennå. Men fin, det er den jo.

Lue med hullmønster

Garn: Alpakka fra Sandnes garn

Garnforbruk: ca 75 gram

Pinne nr. 3 i vrangborden, nr. 4 i hullmønsteret

Mønster: Fern Glade fra Knitty vinter 08

Underholdning: X-Files sesong 4

12 kommentarer »

  1. Greta said

    Morsom fremgangsmåte. Min fremgangsmåte på det jeg strikker er. Kan eg klare å strikke noe uten mønster gjør eg det. Ser på oppskrifter og så blir det ofte at eg lager noe helt selv. Fordi eg ikkje forstår/klarer å lese oppskriftene. Men, av og til så dukker noe opp som eg må bruke oppskrift til og det er jo kjekt når eg kalrer det og.
    liker veldig godt bloggen din. Du skriver så godt i tillegg til det du legger ut, det liker eg. ha ei fin helg

  2. Hespetre said

    Fin lue – og det er jo ikke et verst resultat av et nyttårsforsett.

  3. Matja said

    Kjempeflott lue.Jeg er litt pysete og bruker helst oppskrift,men innimellom kommer det noe brukbart uten oppskrift også.Utrolig gøy når resultatet blir så flott og vellykket som denne luen din.Ha en flott helg:)

  4. Marit Sletten said

    Hei.
    Hua di var fin ikkje minst fargen.

  5. lise said

    For en kjempeherlig pus du har! Ja, jeg ser at luen er veldig fin også, men katta stjeler mesteparten av oppmerksomheten.😉

  6. mimouna said

    Fin lue og kjempesøt pusekatt. :o)

    Jeg er nok en overimpulsiv strikker som kaster meg over garn og pinner straks jeg får en ide i hodet. Noen ganger går det strålende, andre ganger, eh, vel…. mindre strålende. Men da er det bare å rekke opp igjen og nyte garnet en gang til.

    Kanskje det går an å strikke en slags innerlue til denne, det skulle vel eliminere både siging og huller. Eller kanskje det blir alt for varmt?

  7. Unsepus said

    Malsen er en liten kjekkas, ja. Tror vi har vært uvanlig heldige med den katten, han er både selvstendig og bestemt (vekker oss akkurat _litt_ før vi har tenkt å stå opp for å gi beskjed om at han vil ut) og så er han utrolig kosete. Men i stedet for å legge seg på fanget, slik andre katter jeg har hatt gjør, så kommer han helt opp i halsgropen og forlanger total oppmerksomhet. Men man venner seg jo til kattehår i nesen😉

    I dag bruker jeg luen for første gang, og jeg er fremdeles sånn halvveis fornøyd. Den er overraskende varm, i alle fall, så en innerlue tror jeg hadde gjort det litt for hett.

  8. Line said

    Hei🙂
    Kan det stemme at jeg for lenge siden leste på bloggen din om noen stilige fotokort du hadde kjøpt fra en nettside? Små miniatyrbilder mener jeg å huske – som kunne brukes som kort.

    Altså, dette er lenge siden – kanskje over ett år. Ikke er jeg sikker på om det var her jeg så det heller, men lurer litt på det?

    Om det er hos deg, og om du husker det – vil du da dele linken med meg?

    Line

  9. Unsepus said

    Hei Line,

    Det kan stemme det, ja. Du tenker nok på moo-kortene jeg bestilte for et drøyt år siden: https://innfall.wordpress.com/2007/09/29/20-dollar-vel-brukt/

    De bestilles på moo.com – anbefales!

  10. Bea said

    Hua er lekker! Malsen er lekrare ;D

  11. Greta said

    Hei. takk for kommentar, men den kom ikkje lengre enn til mailen. Fikk beskjed om at eg hadde fått kommentar på amil, men den vil ikkje legge seg på bloggen. Står at den ikkje er godkjent. Skjønner ikkje noe eg, gjør du?
    Uansett ha ei kjempefin helg.

  12. Kaya said

    Hei, hvordan har du det? Kjære hilsener ut Wien av Matthias og Ina

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

