To sofa-sokker på én gang

Jeg har fått litt positiv oppmerksomhet i familiens julebesøk denne julen. Med ærefrykt, interesse og ikke minst litt skrekkblandet sensasjonslyst har den ene tanten etter den andre utbrutt:

– Hva? Strikker du to sokker på en gang? Fra tåen og opp? På en rundpinne?

De syns det så gøy ut, men mente det var litt for eksotisk til at de ville prøve seg på teknikken.

sofasokk

Jeg synes selv det var ganske artig å strikke sokkene fra tåen og opp, spesielt var det fint at det ble så lett å prøve strømpene underveis. Det jeg ikke likte like godt var konseptet med å strikke to stykker samtidig. Det ble så langsom progresjon, jeg syns jeg måtte strikke og strikke for å komme meg til hælen.

sofasokk-2

Hælen var også en sak for seg selv. Jeg har tidligere prøvd hæl med forkortede rader, men den gang med strømpepinner i str. 2 1/2. Jeg tror det sjelden har blitt bannet så mye under strikkingen av en hæl. Pinnene gled ut av maskene og landet i sofaen og på gulvet, jeg holdt krampaktig fast for å unngå dette, og hva skjedde? Pinnen på den andre siden gled ut i stedet for. Jeg var altså litt skeptisk til å strikke en slik hæl, men fant jo raskt ut at med rundpinne går alt så mye bedre. Jeg er likevel ikke særlig fornøyd med hælene på disse sokkene, jeg syns «sømmen» er klumpete og stygg.

Det er min mor som skal ha disse sokkene, hun skal ha dem på føttene når hun ser på TV eller leser om kvelden. Etter eget ønske fikk hun sokker som rekker såvidt over ankelen.

Jeg har brukt Sildre, som er et ullgarn med 20% polyamid iblandet. Det var litt grovt å strikke med, men sokkene er blitt tykke og forhåpentligvis slitesterke.

Sofasokker

Garn: Sildre fra Gjestal + en tråd tynt strømpegarn i hælen

Garnforbruk: ca 75 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: Improvisasjon

Underholdning: julens hyggelige familiesamvær

4 kommentarer »

  1. Matja said

    Kjempeflotte sokker.Har ikke prøvd tå opp varianten,men liker best den hælfellingen.Sikkert fordi jeg hater å plukke opp masker.Strikker hælen på 2 pinner,da har jeg bedre kontroll.Nydelig farge og flott mønster på de sokkene.Holder nok din mor varm og god på føttene.Ha en flott kveld:)

  2. Annepålandet said

    Haha, tenker tantene ble rystet i sine grunnvoller, jeg… Ungdommen nutildags finner jo på så mye rart!

  3. mimouna said

    Sokkene ble fine de, artig med den fargerike hælen.

    Jeg er såpass sta at jeg fortsetter å strikke sokker ovenfra og ned på strømpepinner. Det går på autopilot, grei tankeløs strikking. En del «eksotiske» teknikker er gøy å prøv, men ofte tar de jo mer tid og krever mer konstentrasjon. Artig med tantene, hihi!

    Angående Thermis så vet jeg ikke helt hva jeg synes. Grei nok, men ikke noe mer. Hadde det ikke vært fordi ALLE andre strikker den hadde jeg nok ikke sett to ganger på mønsteret. Nå tok nysgjerrigheten overhånd.

    Vel, den var rask og grei å strikke, og jeg fikk brukt litt restegarn. :o)

  4. Greta said

    Hei vennen. Først vil eg sei at eg likte sokkene til din mor. Eg sei som Mona, eg strikker sokker på gamle måten. det kan eg og da går det av seg sjølv.
    Så vil eg be deg gå inn på bloggen min en tur, der er noe til deg.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

