Strikkebokutfordring #4: Hell i uhell

Ja, jeg sa jo at jeg allerede hadde lagt opp til en Maltese Fisherman’s Hat til meg selv også. Sjarmert av dens styggpene utseende og den gode passformen fant jeg ut at en isprinsessevariant av denne luen kunne være tingen for meg. Så får dere heller unnskylde bildene denne gangen, jeg tror alle bloggere er smertelig klar over at det er for liten tid med dagslys til å få tatt skikkelige bilder nå om dagen.

img_5018

Jeg tenkte også at jeg jo var ganske erfaren når det kom til fiskerhatter nå, så jeg fulgte ikke så nøye med på hvordan størrelsen ble underveis. Jeg brukte garn i omtrent samme tykkelse som sist, denne gangen brukte jeg én tråd hvit Alfa med glitter og én tråd blek gul alpakka. Sammen ga disse garnene et nydelig gyllent skjær til luen, tanken var at litt glamour i kulden kanskje kunne være deilig.

Men altså. Den ble for liten til meg.

Etter å ha kommet over den første skuffelsen og irritasjonen har jeg kommet frem til at det i grunn er greit nok. For nå har jeg en passelig royal presang til en liten jente som fyller 4 år i august – hvis hun aksepterer at den ikke er rosa, da.

img_5014

Mimouna lurte på hvordan luen er på. Det ble litt vanskelig å vise det, for når luen er for liten kommer ikke akkurat passformen godt frem på mitt hode. Men det viste seg at den passet godt i størrelsen til en suppeskål balansert på en tom Hillesvåg-spole, håper at passformen kommer noenlun de greit frem her. Den dekker bra i nakken og over ørene, men foran på halsen blir det naturlig nok bart.

img_5012

Ellers så glemte jeg ved forrige lue at dette jo inngår i strikkebokutfordringen min, ettersom oppskriften er hentet fra Elizabeth Zimmermanns bok Knitter’s Almanac. Jeg har vel sagt før at denne boken er en lik blanding av hot og not, de fleste av tingene kommer jeg aldri til å strikke (strømpebukse til voksen, never.ever.), men en del av tipsene er greie å ta med seg.

Glamourfiskerlue

Garn: én tråd Alfa Glitter fra Sandnes garn + én tråd Drops alpakka

Garnforbruk: ca 100 gram

Pinne nr. 7

Mønster: Maltese Fisherman’s Hat av Elizabeth Zimmermann

Underholdning: V for Vendetta og påfølgende lørdagskaffe

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Allegode ting er tre heter det jo. Du får strikke en slik til, så vert den nok passelig til deg. Det må da vere veldig greit å ha ferdig bursdagspresang i god tid. Bare du ikkje glemmer at du ahr den til da😀
    Ha ei spuer helg, vennen

  2. Matja said

    Luen ble kjempeflott.Bra at du har en som kan overta den,siden den ikke passet deg.Små prinsesser liker andre farger enn rosa også.De vet det bare ikke selv enda,hihi.Så nå har du muligheten til å la henne oppdage at andre farger er flotte også:) Ha en fin helg:)

  3. mimouna said

    Den kreative hodeløsningen er godtatt! *fnis* Har rigget til et par lignende løsninger jeg også. Hekl en rosa blomst og fest på med en sikkerhetsnål, da blir nok lykken fullkommen. ;o)

    Ha en fortsatt fin helg!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

