Patentstrikkere, foren dere!

patentstrikket-skjerf

Patentstrikk er en metode som virker å være litt gjemt og glemt blant oss som strikker.
Jeg vet at det var en populær metode på 60-70 tallet og har ofte hørt min mor si at patentstrikk er et mønster som blir veldig pent. Jeg har likevel tenkt at «det ligner jo på ribbestrikk» og at det ikke var noe spesielt imponerende med patentstrikk.

Helt til jeg prøvde det.
patentstrikket-skjerf-med-frosk

Mamma ønsket seg et varmt skjerf og bestilte halvpatent. Jeg fikk litt skjenn da jeg viste frem det påbegynte skjerfet i patentstrikk, for det krever jo mer garn enn halvpatent og det burde jeg jo forstått.

Men summa sumarum er både mamma og jeg godt fornøyd med det ferdige skjerfet. Det er veldig mykt, utrolig varmt og føles skikkelig sprettent på grunn av all luften som jages inn mellom maskene i patentstrikken. Mitt utgangspunkt om at patentstrikk ligner på ribbestrikk viste seg å være fullstendig på jordet, en av de vesentlige forskjellene er at patentstrikken ikke trekker seg sammen slik som ribbestrikk ville gjort.
patentstrikket-skjerf-med-frosk2

Jeg har tenkt å lage en liten bruksanvisning i bilder, slik at alle som vil kan gi seg i kast med patentstrikk. Det er betydelig mye enklere enn man tror på forhånd! Så følg med, følg med!

Vidunderlig varmt og mykt skjerf

Garn: Gedifra Fashion Color og tynn alpakka fra Du store alpakka, en tråd av hver

Garnforbruk:  150 gram

Pinne nr. 7

Mønster: patentstrikk

Underholdning: dette har vært lunsjstrikk i et par dager

11 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Hurra for patentstrikk!😀 Jeg har ofte tenkt at «det må jeg strikke», men ikke funnet noen forklaring lett tilgjengelig. Så jeg følger spent med bloggen din🙂

  2. Greta said

    Eg harstrikket noen skjerf som ligner på patent strikk, mene g veit ikkje om det er det. Får se nå da når du kommer med forklaringen, om det er det samme. skjerfa vart i alle fall veldig mjuke og gode. Eg kaller det dobbel strikking eg.
    fint vart det i allefall, skjerfet til mor di altså.
    ha en flott dag

  3. Hobbygåsa said

    Så flott skjerf! Jeg tar gjerne en innføring i patentstrikk – tusen takk! Følger nøye med her fremover…

  4. fragaria said

    Jajaja! instruks! klarte ikke helt å ta det etter instruksen på strikkekafeen, så det hadde vært flott om du la ut noen bilder en kunne ta fram når en var klar for å prøve🙂

    Det blir vel kanskje et bedre skjerf også, enn om man rett og slett ribbestrikker et? (kjedelig!)

  5. Hei! Ville bare svare deg på spørsmålet ditt inne på bloggen min. Og kan bare si at JA, Tunikaen er utrolig myk og deilig, lett som en fjær. En kollega
    kjente på den idag og utbrøt litt forbauset «Men DETTE er jo ikke kløgarn!» I LOVE IT🙂
    Triks litt med noen striper, og strikke deg en du og🙂

  6. Supernøtt said

    Det ser superdelikat og kattemykt ut! Gleder meg til forklaring, for så langt har jeg kun testet halvpatent.

    Ha en fin kveld!🙂

  7. Matja said

    Nydelig sjal.Skal følge med når forklaringen kommer.Har aldri prøvd meg på patentstrikking.Ha en fin kveld:)

  8. HildeC said

    Så kjekt at du har tenkt å lage en forklaring på patentstrikk. Det har jeg lyst til å prøve. Har minner om en patentstrikka genser fra tenårene som jeg likte veldig godt🙂

  9. Unsepus said

    Så hyggelig at det var interesse for dette. Jeg skal få tatt bilder så snart det slutter å regne i Bergen (haha, jeg vet.)

  10. Annepålandet said

    Jeg har også strikket noen skjerf i patentstrikk, og er veldig godt fornøyd med resultatet. Det blir mye mer fluffy og luftig enn vrangbord, og ser dessuten bra ut. Fant fremgangsmåten i en gammel strikkebok. Syns det er merkelig at det ikke er mer vanlig i dag.
    Det er også fint til f eks luer – har lagd en til meg selv, men da er det viktig med stødige kanter som f eks vrangbord. I min grønne ungdom var det veldig populært med ribbestrikkede jakker, såkalte «Higginsjakker». Kanskje de kommer på moten igjen??? Jeg har min enda jeg!

  11. Annepålandet said

    Mente selvsagt PATENTstrikkede jakker!