Fengende farge frister

Klokken tre på julaften felte jeg av fetching-hanske nummer to. Man skal jo ha litt spenning i hverdagen?

Fetching er det mest populære hanske/vottemønsteret på Ravelry og det er nesten ti tusen personer som har et par slike hansker i prosjektlisten sin der. Nå synes heldigvis ikke jeg at det er problematisk å strikke noe som mange andre har strikket før meg, jeg syns heller det hadde vært litt trist om jeg skulle følt meg forpliktet til å velge en annen oppskrift kun for å være annerledes. Så derfor undertrykte jeg behovet for å søke meg fullstendig vekk i Ravelrys oppskriftsdatabase og bestemte meg for at fetching var godt egnede fingervanter til mottakeren: min pappa.
fetching

Faren min har nemlig en kald kjeller med mange, mange, mange bøker i, og hver eneste dag jobber han i denne kjelleren. Hansker kan han ikke bruke, for når man skal behandle og flytte på gamle bøker trenger man god følelse i fingertuppene. Da er fingerløse vanter som går litt godt opp på håndleddet tingen. For at de skulle være lette å finne i en halvmørk kjeller, valgte jeg grelt og grønt garn. Og det beste med akkurat dét valget var at dette var garn jeg hadde i garnkisten min.

Jeg har egentlig hatt fetching på to-knit-listen min i mer enn et år, men det har liksom aldri blitt til noe mer mellom oss. En medvirkende årsak til at det ble akkurat disse hanskene til min far, var at jeg hadde lyst til å prøve teknikken med å flette uten hjelpepinne. Grumperina har beskrevet det her, med steg-for-steg forklaring og bilder. Etter litt plunder i den første runden kom man fort inn i teknikken – og for småting som strikkes på strømpepinner er det nok vel verdt å lære seg dette. Etterhvert gikk det like raskt med fletterundene som med de andre rundene.

Grønne kjellerhansker

Garn: Rubin ullgarn

Garnforbruk: ca 60 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Fetching fra Knitty sommer 2006

Underholdning: påbegynt på strikkekafé, fortsatt i lunsjen på jobb og frenetisk ferdigstrikket med akkompagnement av en dårlig julefilm på min nye hat-kanal: Fem.

6 kommentarer »

  1. Greta said

    Hei. Tenker faren din vart veldig glad for dei hanskene eg. Fine var dei. Prøver å se hvordan du ahr strikket dem.Meg og oppskrifter er ikkje venner ofte, -spes når dei er engelsk.
    Ser ikkje tommelen men det er det vel på desse?
    Fargen var fin den. Kunne tenke meg å prøve sånne, viss eg får det til.

    Det er sant en skal ikkje gruble for mye, emn det er lurt å tenke igjennom ting og det er veldig viktig å leve.
    lage seg mål som en skal nå og ha ting å sjå frem til.
    Eg for min del gleder emg til neste månad. da håper eg at eg har meir oversikt på kor lenge det går med kneet, kossen det går i diverse oppryddningsaker i fam og så videre.
    ha ein strålandes dag vennen

  2. Matja said

    Lekre pulsvarmere.Tenker de blir flittig brukt av din far.
    Har forresten strikket 3 par tøfler til jenta mi.Det hun trenger nå er tynne sokker som hun får ned i støvletter/joggesko.Er snart ferdig med en.Forhåpentlig blir det et par i løpet av helgen.Vesla har fått omgangsyken,så jeg løper mellom bøtten og vaskemaskinen.
    Ha en riktig god helg:)

  3. mimouna said

    Pulsvarmerne er flotte de! Selv om mange på Ravelry har strikket dem er det jo faktisk et verdensomspennende nettverk, så sjansen for å treffe på noen med like vanter er vel rimelig liten.

    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min, håper 2009 blir er godt og kreativt år for oss alle!

  4. Merete said

    Yay! flere med samme forhold til hatkanalen!

    Fniser litt av fargevalget, vittig at du valgte grelt med vilje.

  5. Annepålandet said

    Sånne har jeg også strikket. Er veldig fornøyd med passformen – de er gode å ha på. Det er vel ikke uten grunn at de er så populære. Og jeg har ALDRI møtt noen med makne.
    Har absolutt ikke noe problem med å strikke «bestselgere» – og jeg har til dags dato ikke møtt noen med samme hjemmestrikka som meg selv – bortsett fra at det jo er en del i Norge land som går med selbuvotter da. Det at mange lager samme mønster, tyder jo på at det er gjennomprøvd og fungerer fint.

  6. Bea said

    Herlig grønnfarge, meiner du vel?😉

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

