Stygg nok?

Min bror ytret i fjor ønske om å få en «stygg lue» til jul. Den skulle være hjemmestrikket og helst litt grell, men utover det hadde han ikke ytterligere ønsker til hvordan den skulle se ut. Dette kom egentlig som en liten gavepakke til meg, for jeg tenkte umiddelbart på noen enslige nøster Topp t’tå og Gullgarn, som av uforklarlige årsaker har befunnet seg i garnkisten min i et års tid. De måtte vel kunne passe til noe stygt og grelt?

malteser2

For å virkelig overgå min brors forventninger om styggedom og grellhet, fant jeg ut at dette måtte være anledningen til å prøve et mønster jeg lenge har hatt på har-lyst-til-å-strikke-listen min. Elizabeth Zimmermanns Maltese Fisherman’s hat er i utgangspunktet en klumpete og tykk sak, med en utforming og et utseende som krever aktiv luebæringsvilje av den som skal gå med den. Passformen er lun og god, man har både varme i nakken, på ørene, i pannen og på hodet. Og for å være helt ærlig: den kan vel glatt plasseres i båsen «stygg», hvis man bare har den rette innstillingen til den?

Jeg rakk selvsagt ikke å strikke luen FØR julekvelden, men i løpet av første juledag var luen strikket og tråder festet og en interessant slutning trukket: denne luen har rett og slett en fantastisk passform av en annen verden og jeg må umiddelbart strikke en til meg selv!

malteser

Som med mange av Zimmermanns oppskrifter er det også med denne luen slik at man må gjette seg litt frem med hensyn til garntykkelse og pinnestørrelse. Oppskriften angir at strikkefastheten skal være 11 masker per 10 cm, og jeg fant ut at det var like greit å velge både garn og pinner etter skjønn og så heller se om det gikk bra. Jeg innbiller meg at en slik fremgangsmåte kanskje er litt i Zimmermanns ånd. Jeg har brukt en tråd babyull hele veien og strikket den sammen med først et nøste Topp t’tå og så brorparten av et nøste Gullgarn. For å unngå en markert overgang da jeg byttet til Gullgarn og ny farge har jeg strikket annenhver omgang med gammelt og nytt garn et stykke midt på luen.

Og nå skal jeg legge opp til min egen!

Stygg lue til bror

Garn: Babyull, Topp t’tå, Gullgarn

Garnforbruk: ca 100 gram

Pinne nr. 7

Mønster: Maltese Fisherman’s Hat, publisert i Knitter’s Almanac og i Interweave Knits sommer 2008

Underholdning: Jussi Björling på stereoanlegget, endeløse mengder julesnop på tallerkenen

6 kommentarer »

  1. Hege said

    Godt nyttår🙂

    Syns den ble ganske stilig jeg – sånn «styggstilig»😉
    Tror nesten jeg må prøve å strikke en slik til guttungene mine.

  2. Greta said

    BAre en ting å si om den luen. Tøff!

  3. mimouna said

    Skulle nesten sett den luen med hode inni. Lurer på å strikke en til min sjal-hatende lille Klump, må visst prøve det en dag.

    Håper mottakeren ble fornøyd? :o)

  4. Annepålandet said

    Haha, nei jeg syns ikke den var stygg nok – tvert imot syns jeg den var fin jeg! Og den boka har jeg da, så kanskje jeg må strikke meg en lue for de kaldeste dagene…

  5. Anette said

    Ha ha – herlig utfordring! Synes den var kjempefin jeg! Han blir nok skuffet… 😉

  6. Kjempestilig! Veldig lurt med den overgangen – jeg hadde ikke tenkt på det og ser nå nye lure måter å bruke opp restene på🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

