Innpakket prestasjonsangst

julepresang

Det er ikke så veldig lenge siden jeg fant frem strikkepinnene mine på alvor og bestemte meg at det var på høy tid å lære seg å strikke etter mønster og oppskrift. Alt i alt har det gått skikkelig bra og jeg raglansfeller og rundfeller og hælfeller, plukker opp masker, leser diagram og finner på egne vrier fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg ikke skjønner hvordan det egentlig skal gjøres. Men noen strikketøy gir meg litt prestasjonsangst.

poinsettia

I år hadde jeg lyst til å gi min venninne, pådriver og strikkementor noe som jeg hadde laget selv. Jeg begynte lenge før jul, for å være helt sikker på at presangen ble ferdig i god tid og ikke minst at den ble perfekt strikket, uten antydning til snarveier og mistede masker. I begynnelsen av september var jeg på Hillesvåg og kjøpte en spole gul Huldra og satte i gang med et Swallowtail-sjal. Men så er det dette med å strikke til de som strikker mye selv. Man klarer liksom ikke å la være å undersøke litt diskret hva den påtenkte mottakeren syns om mønsteret, om garnet, om fargen. I dette tilfellet var jeg sikker på at garnet og fargen ville falle i smak, men verden falt litt i grus da venninnen min sa at hun var blitt så lei av blondestrikkede trekantsjal.

Huff da.

poinsettia2

Så da rekket jeg det opp, for det har samme venninne sagt ofte til meg: man kan ikke drive med strikking hvis man ikke er villig til å rekke opp.

Etter en ny runde i tenkeboksen bestemte jeg meg for et par leggvarmere som jeg mente å huske at ble kommentert som «skjønne». Jeg kjøpte inn lekker brun alpakka og strikket blondekant, hullkant til snor og sånn en tredjedel ned på første legg ble jeg avsinding sint på det dumme mønsteret og rev pinnene ut av strikketøyet i affekt. Så da var løpet kjørt for de leggvarmerene, umulige mønstre får ingen ny sjanse hos meg.

Ei kopptue?

Ei kopptue?

Etter disse to forsøkene må jeg innrømme at piffen gikk litt ut av meg. Jeg bestemte meg for å strikke en lue, men alle mønstrene var for posete. Jeg bestemte meg for å strikke et putevar med fletter på, men ingen av oppskriftene jeg fant var fine nok. Og sånn gikk no dagan.

Helt til det plutselig på uforklarlig vis var blitt sent i desember. Min ridder på hvit hingst kom i form av vinterutgaven av Knitty, hvor jeg fant en fin halsvarmer. Med silke og alpakka i riktig farge og litt pågangsmot ble jeg ferdig i god tid til vasking og blokking en stund etter midnatt den 22.

poinsettia4

Så sånn kan det ha seg at intensiv presangtenking siden begynnelsen av september blir til en blondestrikket hals som må overleveres i siste liten på julaften! Og nå håper jeg inderlig at den ikke klør!

Halsvarmer med blondemønster

Garn: Babysilk fra Du store alpakka

Garnforbruk: 50 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Poinsettia fra Knitty vinter 08

Underholdning: all slags førjulsprogram på tv

6 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Ingen lett venninnne å gi gave til… Hun bør kanskje lære seg å passe munnen sin..?😉

  2. Bea said

    Gåva var i alle fall superlekker!! Så kanskje venninna vart fornøgd likevel?🙂 Eg har forresten endelig gjort ferdig bryllupsgåva hennar (ikkje snakk til meg om det å gjere ting i siste liten.. *fnis*)

    Nøstemaskina er super, men for høg fart fungerer dårleg (ja, eg har allerede testa det, ser du..)

    Masse gode ønsker for det nye (strikke-)året!!!

  3. Greta said

    Hei vennen. Du er så flink å skrive. Blir rent reve med og følger spent med. Når enden er god er allting godt heter det jo, Tenker at vennina di vart veldig godt fornøgd eg.
    Eg lurer veldig på kva som er ditt rette navn og kvar i verden du bor. Har lyst å treffe flest mulig av mine bloggvenner i året som kommer og da vil eg jerne finne ut om det er mulig først. Regner ikkje med at eg rekk over alle, men i løpet av dei 2 neste åra, skal nå vel det gå.
    Vil også ønske deg eit heilt fantastisk nyttår. stor nyttårs klem fra Greta

  4. Matja said

    Ser virkelig lekker ut den halsvarmeren.Nydelig farge også.
    Takker for det gamle og ønsker deg og dine et riktig Godt Nyttår:)

  5. HildeC said

    For en heldig venninnne! Jeg ønsker deg et godt og kreativt nytt år😀

  6. Bea said

    Riktig godt nytt år!!🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

