To stykker fra tåen og opp, takk. Samtidig.

To strikkede marsvinhatter

Nå er det ikke så veldig lenge siden jeg prøvde å strikke med «magisk» løkke for første gang. Etter å ha prøvd å strikke litt forskjellig ved hjelp av denne teknikken, har jeg kommet frem til følgende:

  • Det er upraktisk å strikke ting med veldig liten diameter med rundpinne med løkke. Et erme til en babygenser er for meg en typisk «nei».
  • Det er praktisk å strikke ting med mange masker med rundpinne med løkke. Luer er et typisk plagg som det er bedre å strikke på 80 cm rundpinne enn på liten rundpinne og strømpepinner.
  • Det er ingen spesiell fordel i å strikke én sokk med rundpinne med løkke.

Med dette erfaringsgrunnlaget var det på tide å gå ett steg videre og prøve meg på to sokker på samme rundpinne. Og for å kaste inn et ekstra element av gøy – hvorfor ikke strikke dem fra tåen og opp, sånn for en gangs skyld?

Akkurat som med den «magiske» løkken finnes det utallige videoer og nettsider med forklaringer på hvordan man skal gå frem for å gjøre dette. Jeg synes disse ofte blir så omfattende og ordrike at jeg ikke orker å følge med helt til hele teknikken er forklart. For meg var det derfor greiere å bli vist hvordan man legger opp på en usynlig måte, for deretter å bli overlatt til meg selv og min egen improvisasjon. Det skal nok bli sokker av dette til slutt, altså.

snv864251

Foreløpig er jeg kommet så langt at jeg har strikket begge tærene  og nå skal begynne på selve foten. Jeg har økt en maske innenfor kantmasken i annenhver omgang til jeg hadde 60 masker for hver sokk. Det tror jeg skal passe bra til en litt bredere fot enn min egen. Nå er jeg litt usikker på hva slags struktur jeg vil ha i selve sokken, men tror jeg i alle fall kommer til å velge noe annet enn vanlig ribbestrikk.

Alle beskrivelser jeg har lest på nettet påstår at man må ha _minst_ en 120 cm lang rundpinne for å strikke to sokker samtidig. Det største jeg fikk tak i (uten å bestille på nettet) var en 80 cm rundpinne, og det tror jeg i grunn skal gå helt greit. Etter økningene er jeg jo kommet opp i det totale maskeantallet, og det er ikke for trangt  på pinnen ennå, i alle fall.

2 kommentarer »

  1. Matja said

    Det blir spennende å høre dine erfaringer,når du er ferdig med sokkene.Har ikke prøvd meg på de variantene.Er enig at endel av de videoene er altfor omfattende.Pleier å gi meg sånn ca.halveis uti filmen.
    Magisk løkke fant jeg ut av meg selv da jeg var jentunge.De strømpepinnene som jeg hadde bruk for,brukte mamma selvfølgelig.Da var gode råd dyre,som det så flott heter.Desperat etter å strikke,så blir man ganske kreativ.Bruker metoden ofte,når jeg strikker luer,for å slippe å ta det over på nye pinner under felling.Ha en flott kveld:)

  2. Eira said

    Jo, det er en fordel ved å strikke én sokk på rundpinne med løkke. Man slipper å til enhver tid ha tre pinner dinglende i veien mens man strikker med de to andre.

    Dag så forresten bildet og lurte på om du holdt på å strikke bikini.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

