Fra en hamsters hverdag

See no yarn, hear no evil

See no yarn, hear no evil

Det er da vel slik at alle som strikker litt har ganske mye garn? Tidligere kjøpte jeg ett eller to nøster hvis jeg så noe som fristet og bygget meg slik opp et lite lager som besto av to-tre skoesker med mye ulikt garn. Da jeg oppdaget at det var gøy å tove i vaskemaskinen, bodde jeg i Tyskland, og der så de bare rart på meg i garnbutikken når jeg lurte på om de hadde ullgarn som ikke var superwashbehandlet. Dermed ble det til at jeg måtte handle et par poser med Safir når jeg var hjemme på ferie i Norge og slik vokste lageret mitt, sakte, men sikkert. Og i forbindelse med disse maniske Safir-innkjøpene, hvor jeg svett og klam karret til meg noen nøster av absolutt alle fargene jeg trodde jeg noensinne kunne komme til å ville tove med, tror jeg mitt indre garnhamstringsbehov ble født.

hamster-m-tomat2

For det er ikke til å komme forbi at jeg har mer garn hjemme enn jeg strengt tatt trenger. Jeg har riktignok ikke 900 kg i boden og jeg har heller ikke rader med svarte boss-sekker med garn i. Men jeg har nok til å klare meg en stund, kan man si.

Det er klart at litt utvalg må man ha hvis man driver med strikking som hobby. Jeg har heller ikke kjøpt inn kilovis med garn som jeg enkelt kan gå i butikken og få tak i dagen etter at jeg bestemmer meg for at jeg trenger det. Min personlige diagnose er at jeg har så vondt for å gå forbi et godt tilbud! Er det garn på salg, så føler jeg at jeg skylder meg selv å slå til øyeblikkelig. Sånn at jeg kan spare penger mens jeg strikker. Selv om jeg altså totalt bruker mer penger enn jeg ville ha gjort hvis jeg kjøpte fullprisgarn til prosjektene mine etterhvert som jeg begynte på dem. Det er glimrende logikk, jeg vet.

I uken som var falt jeg i fristelse og ekstase da en av de lokale garnbutikkene solgte ut alt garnet sitt med 50% avslag. Da jeg fant ut at det var salg tok jeg meg en time fri fra jobben for å skynde meg ned i butikken. Der karret jeg til meg en stor plastboks og begynte å lesse oppi med garn. Jeg opparbeidet meg et godt utvalg av babysilk og tynn alpakka, samt noen nøster med Noro sokkegarn og Silk Garden og det supermyke lamagarnet Miski. Da jeg lå i sengen min om kvelden kvernet tankene om mer garn rundt i hodet på meg. Jeg angret på at jeg ikke hadde kjøpt mer tynn alpakka, på at jeg ikke hadde kjøpt litt babyull, på at jeg ikke hadde handlet fritidsgarn og chili til noen tovede tøfler jeg hadde oppskrift til. Skjønner dere hva som skjedde dagen etter, eller?

Jeg gikk selvsagt tilbake og historien gjentok seg ganske nøyaktig.

Nå har jeg altså handlet mange flere nøster enn jeg kommer til å innrømme og sitter egentlig på en liten skatt med materiale som kan forvandles til de deiligste strikkeplagg. Jeg har alpakka til en genser, alpakka til en jakke, alpakka til masse babytøy. Og massevis av diverse til, ja… diverse.

Er jeg lykkelig og glad og føler at jeg ikke kommer til å trenge å handle garn på leeeenge?
Nei.
Har jeg brukt masse penger jeg egentlig ikke hadde råd til å bruke nå?
Ja.
Sitter jeg fremdeles med den kriblende følelsen av at jeg vil tilbake til butikken for å se om de har noen godbiter igjen?
Ja.

Jeg må nok snarest i litt terapi.

Tingen er nemlig at jeg aldri får til å slå meg til ro med det jeg har «på lager», det som ligger der er alltid enten ikke heeelt det jeg har lyst til å bruke, eller så er det for fint og spesielt til det jeg har lyst til å strikke, eller så har jeg for lite til det påtenkte prosjektet, eller eventuelt for mye til at jeg kan bruke kun noen få nøster. Sånn sett kommer garnet mitt litt i veien for strikkingen, jeg blir litt tafatt når jeg står der og ikke vet hva jeg skal strikke av. For meg har nok garnlager en slags praktisk størrelse om ikke bør overstiges for at det skal være håndterlig og greit å ha med å gjøre. Mange andre tolererer gjerne et mye større volum enn jeg gjør før de blir overveldet – men jeg tror jeg nå akkurat har overskredet min «comfort zone».

Og da er det ikke annet å gjøre enn å strikke.

Knitting to stay sane

Knitting to stay sane

Dessuten har jeg bestemt meg for at jeg er moden for å veie opp hvor mye garn jeg egentlig har.
Har dere lyst til å gjette hvor mye det blir?

Selv tipper jeg på under 10 kg.

8 kommentarer »

  1. mimouna said

    Eh, er du tvillingen min eller? Jeg var tilbake hos Donna Design for tredje gang i dag jeg, og jeg vil fortsatt ha mer….. *flau* Vi får starte Forening for Anonyme Garnhamstere, hihi!

    10 kg garn er ingenting, tipper du får deg en overraskelse når du veier det. Gjetter på nærmere 20 jeg.

    Angående baskerluen så tror jeg to nøster alpakka holder fint. Nøstet på bildet er det jeg hadde igjen av mine 300 meter/100 gram.

    Ha en fin helg! :o)

  2. Merete said

    Mohahaha! Sitter med samme følelsen her. Har faktisk blitt littegranne flinkere til å kikke i garnlageret først før jeg kjøper nytt, men bare littegranne flinkere. På en skala fra 1-10, kanskje 0,25 mer flinkere?

    Problemet mitt er at jeg finner prosjektet først, så garnet, så derfor har jeg ørti nøster som blir glemt. Målet nå er å finne mønster som passer til garn jeg har hjemme, og så spe på hvis det er for lite til prosjektet. Men jeg hører ikke på meg selv, jeg vet det godt.

  3. Siena said

    Jeg har vært på garndiett et halvt års tid nå, men hadde nok gått på en kjempesmell om min lokale garnbutikk solgte ut så flotte garn til halv pris!

  4. Matja said

    Kjenner meg så godt igjen.Får angstannfall hvis jeg prøver å gå forbi et godt tilbud på garn.
    Har ikke visst vilken butikk det dreide seg om,men nå har Mimouna røpet det.Må nok inn i neste uke og sjekke hva som er igjen.Godbitene er nok borte,så det er ikke sikkert det blir handlet så mye.Kos deg med godbitene(litt misunnelig,sukk) Ønsker deg en riktig god helg:)

  5. Annepålandet said

    Kanskje gruppeterapi kunne vært en god ide her – det er nok mange som lider av det samme. Tenk så koselig DET kunne blitt, forresten – reneste strikkekafeen…
    Ingen med normalt utviklet kremmerinstinkt og sans for gode kjøp hadde vel greid å gå forbi et garnsalg med 50% avslag på alt, så jeg skjønne deg godt.

    Jeg veide opp garnet mitt i sommer, bare for moro skyld, men fikk nesten sjokk da jeg så hvor mye det var. Så mitt tips er: Ikke gjør det. Det er like greit å leve i lykkelig uvitenhet.

  6. Tittei said

    Man SKAL kjøpe garn på salg. Nemlig.

  7. Cruzidull said

    Mye vil ha mer, en klassisk problemstilling. Selv har jeg vært så «heldig» å få vanvittige mengder restegarn som tynger mine skuldre. På nyåret skal jeg få låne en strikkemaskin. Planen er et helt enkelt teppe som både vil varme OG frigi plass. Heretter blir det lagerstrikk og innkjøp kun til planlagte prosjekter. Forøvrig lukker man gjerne øynene for det man ikke vil vite, derfor tipper jeg ditt garnlager = 13,5 kg.
    Spent på om du tør veie😉
    Ha en fin dag!

  8. Cruzidull said

    Ps: Er du en god samfunnsborger gjør du som politikerne sier: «Kjøp, kjøp, kjøp!»

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

