Lue til en beibis

babylue1

Jeg er i stripemodus for dagen. Spesielt på disse luene er det takknemlig å strikke striper med to omganger for hver farge. Da vet man hele tiden når man skal øke og felle og trenger omtrent ikke å tenke i det hele tatt. For folk som liker å strikke mens de egentlig ser på film eller TV, er slike strikketøy helt ypperlige.

babylue2

Passformen er visst god på disse luene, i tillegg ser babyene fantastisk søte ut med dem på. Denne luen er det Fragaria sin lille gutt som skal få, jeg krysser fingrene for at den i alle fall ikke er for liten. Tviler heldigvis på det.

Jeg har strikket snorer i i-cord (er det dette som kalles for tubestrikk på norsk?) ved å plukke opp tre masker under kanten på luen. Slik ble det helt minimalt med tråder å feste, noe som alltid passer meg meget bra. Det finnes flere oppskrifter på denne type lue, de fleste av dem strikkes frem og tilbake, for så å sys sammen bak. Denne oppskriften strikkes rundt, noe som etter min mening nesten er en nødvendighet for en glattstrikket lue med stripemønster.

babylue3

Skøytelue til baby

Garn: Gjestal babyull

Garnforbruk: ca 25 gram

Pinne nr. 2,5 til kant og snorer, nr. 3 til selve luen

Mønster: djevellue fra Gros blog

Underholdning: filmen «Etter bryllupet» med sikleobjektet Mads Mikkelsen

4 kommentarer »

  1. Jill said

    Å, jeg hadde ikke fått med meg at det fantes en rundstrikket variant – bra. Og så fornuftig å plukke opp sting fra luen til snoren, jeg pleier å sy den fast men det er jo faktisk helt unødvendig. Hurra! Takk for tips!

  2. fragaria said

    Tusen takk🙂 Så bra at jeg ikke leste hele innlegget før strikkekafeen da, jeg hadde bare sett de første linjene inne på Ravelry. Så det ble overraskelse!

    Den er ikke for liten forresten! Litt stor enda, men det er bare bra, for nå skyter veksten fart!

  3. Greta said

    Hei: Du er så flink med å komme med gode råd. Kjempelurt med striper når en skal øke og felle annen hver omgang.
    En virkelig fordel med rundstrikk når en strikker glatt, mye penere da.
    lua var veldig søt.
    Stilg og tenker mottaker blir fornøgd, i alle fall ammaen.
    Ha ein god kveld

  4. Anne-Beate said

    Strikker nå djevellue men trenger litt hjelp. Jeg er ferdig med og felle/øke.
    Lurer på hvor mange masker det blir mellom hver felling. Takk for fine sider og takk for hjelpen.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

