Enkle og greie

lunsjsokker-cindy

Etter at jeg kom ut av skapet og erkjente på jobben at jeg liker å strikke, så har det tatt litt av. Jeg strikker i alle lunsjpauser og kollegaene mine følger med på fremgangen i prosjektene mine og følger ofte opp at sokk nummer to faktisk også blir strikket. Som regel har jeg et enkelt og greit strikketøy liggende på jobb, slik at jeg sutalaust kan strikke de omgangene jeg rekker etter at jeg har spist matpakken min.

Enkelt og greit er ofte ensbetydende med sokker og labber, spesielt etter at jeg leste Zimmermanns bestemorforklaring på hvordan sokker skal strikkes. Nå har jeg en standardmåte å gjøre det på og trenger kun garn og pinner for å kunne sette i gang.

lunsjsokker-cindy2

Disse sokkene er strikket med tynt strømpegarn på pinne nr. 2,5. Tynt garn og pinne 2,5 tar jo sin tid, men det blir faste og forhåpentligvis slitesterke sokker. Jeg la opp 60 masker og strikket vrangbord med 3 rette og 2 vrange. Intensjonen var å strikke nok et par til meg selv, men ved første prøving ble det klart at de ble i trangeste laget. Men heldigvis har husholdningen også et individ med tynne og smekre legger, og sokkene er allerede tatt i bruk og godkjent som ikke-kløende og varme.

lunsjsokker-cindy3

Jeg hører til blant dem som syns at det gøye med selvstripende garn ligger i selve fenomenet at garnet skifter farge med visse intervaller. Derfor syns jeg ofte det blir litt voldsomt når selvstripende garn kombineres med mye mønster i selve strikkingen. Siden dette garnet har ganske korte fargeskift, som stort sett rekker ca en omgang rundt sokken, er ribbestrikk omtrent det lengste jeg er villig til å strekke meg med tanke på mønster. Jeg var jo litt crazy og valgte 3+2 ribb, da!

Garnet er kjøpt på dagstur med svigers til den lille byen Goslar i Tyskland, og sokkene er påbgynt i sofaen hjemme hos svigers. Meget passende at det er min bedre halvdel som endte opp med dem til slutt, tross alt.

Enkle og greie sokker

Garn: Lana Grossa Meilenweit

Garnforbruk: ca 60 gram

Pinne nr. 2,5

Mønster: standard fremgangsmåte for sokker, etter veiledning fra fru Zimmermann

Underholdning: smalltalk om tunneler på vestlandet

3 kommentarer »

  1. strikkepanja said

    Jeg synes sokkene ble kjempefine!🙂 Er også enig med deg i at det som er gøy med selvstripende garn er at vanlige raggsokker får litt mer spenst. Det er kjekt med strikketøy hvor man bare kan plukke det opp, strikke noen omganger og legge det fra seg. Jeg burde absolutt strikke mer sokker! Selv om jeg visstnok en gang skal ha sagt at å strikke sokker bare er tull, det blir jo hull på dem… :-p

  2. Merete said

    Ooooh, 2+3 ribb? Dristig!

    Sokkestrikkingen er parkert her i huset. Jeg blånekter. Selv da brodern ønsket seg til jul. Han bør ønske seg votter, siden det er det han får.

  3. Greta said

    Kjempefine og gode sokker. Er veldig enig med deg. Flerfarget garn skal ikkje ha mye mønster i seg. Mønsteret vises ikkje noe serlig og sokkene er så fine og mønstrete i seg selv at det er vekk kasta arbeid. Syns det er spennede å strikke med slit garn, du vet aldri helt hvordan de blir.
    Eg og syns det er greit emd ei standaroppskrift på sokker. Mi har eg lært av min kjære bestemor for mange , mange år siden. Den sitter som spikret.Skal ha med sokkegarn i alle fall når eg drar og får «fornyet» meg.
    Ha ei super helg og ei flott ny uke.
    p.s. Ser i innlegget over at det er en som virkelig koser seg med den første snøen denne vinteren

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

