2 stygg el. vrien person, særlig kvinne

hespetre

hespetre (av III *hespe)
1 garnvinde
2 stygg el. vrien person, særlig kvinne et gammelt h-

Verden er et vidunderlig sted.

En uke sitter jeg i sofaen hjemme og nøster for hånd, mens jeg lurer på om det virkelig går fortere dersom man eier et nøsteapparat. Når jeg spør kloke hoder på nettet får jeg overveldende respons og allment bifall rundt nødvendigheten og gleden av å bruke hespetre og nøsteapparat når man skal forvandle garnhesper til nøster.

hespetre22

Og så kommer det plutselig et hespetre og et nøsteapparat, nesten bokstavelig talt rekende på en fjøl.

hespetre3

Og ja. Det er er faktisk svært mye gøyere med dette utstyret enn å gjøre det for hånd! Og fort. Jeg har hatt et hespe lacegarn fra Handpaintedyarn liggende i et helt år og har grudd meg så veldig for å nøste det opp. Med hespetreet og snurremaskinen tok det ti minutter, inkludert fiklingen da garnet røk midtveis.

hespetre4

Som lingvist i forkledning lurte jeg litt på om det nå heter hespetre eller garnvinde, eller for den saks skyld garnvinne, som noen også skriver. I følge bokmålsordboken finnes ikke garnvinne, og de to andre begrepene er synonyme. Så da velger jeg meg hespetre. Liker et ord med dobbel betydning.

garnvinde~vinde (av I *vinde) redskap til å vikle opp garn i bunter, hespetre

hespetre (av III *hespe) garnvinde

10 kommentarer »

  1. Kjerstin said

    Får meg til å tenke på låten «Round Round» av Sugababes

    Round, round baby
    Round, round
    Spinning out on me
    I don’t need no man
    Got my kicks for free

    Den burde jeg ha spilt da dere sveivet som besatt😀

  2. Strikkepanja said

    Hehe, dette er skikkelig nerding, ingen skal si at man ikke tar oppgaven alvorlig😀

  3. Unsepus said

    Mycket passende, Kjerstin🙂

  4. Siena said

    Gratulerer! Godt at utstyret falt i smak.

  5. Hespetre said

    Ja, hespetre er en nødvendighet.😉

  6. Matja said

    Det der så skikkelig morsomt ut.Får sette det på ønskelisten.
    Angående den store handledagen,så var vel postkontoret et av de få stedene vi ikke var på.Så det var nok ikke oss du så.Ha en fin dag:)

  7. sipusa said

    jess….fikk prøve nøstemaskin på Gardermoentreffet og det er bra saker ja!
    men har ikke fått skaffet meg det enda, prioriterer stadig å kjøpe garn….

    Ang skjørtet så har jeg ikke økt jevnt på dette, startet med fletter for å få litt strammere øverst og økte senere der det «kjentes riktig». Men nå skal jeg snart strikke skjørt som skal være fast i en kjole og da skal jeg øke jevnt fire steder med for eksempel 5-10cm mellomrom mellom økningene.

  8. mimouna said

    Så gøy at du fikk nytt utstyr da, og at du fikk det lingvistiske aspektet på plass også. ;o) Nå blir det nok mange fine nye nøster!

    Ha en god helg!

  9. Greta said

    Sånt utstyr har eg ikkje, men så har eg ikkje kome så langt i min garnverden at eg har kjøpt hesper heller da. Min lokale garnbutikk, om eg kan kalle den lokal, siden den ligger 6 mil unna, har ikkje garn i hesper.
    Det man ikkje har prøvd, det savner man ikkje. Men det ser ganske gøy ut.
    Ha ei flott ukle

  10. Matja said

    Hei igjen.
    Garnet ble faktisk en gledelig overaskelse.Virket veldig hardt og » kløete» på nøstet,men det ferdige produktet er mykt og kløfritt.Jeg er veldig tander når det gjelder ull på huden.Kommer sikkert til å hekle mer av det.Ha en fin dag:)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

