Hvor mye gøyere er det med en nøstemaskin?

Jeg er veldig glad i garnet fra Hillesvåg Ullvarefabrikk. Det er mykt og deilig garn som kommer i de mest fantastiske farger – og ikke minst i det mest fantastisk rikholdige spekteret av farger.

Men det kommer altså i hesper.

All I know is that to me, you look like you're lots of fun

you look like you're lots of fun

Siden jeg ikke besitter en nøstemaskin og ei heller et hespetre, så blir det til at jeg sitter med et hespe over knærne mens jeg sveiver og nøster som besatt med høyrearmen. Runde og fine nøster blir det jo, men det er jammen et fryktelig kjedelig arbeid.

you spin me right round baby

you spin me right round baby

Derfor lurer jeg på:

Kjære alle dere som har nøstemaskiner! Blir det gøyere med en nøstemaskin? Går det fortere?

Man må jo sveive med armen okke som, og er det kjekkere å sveive på en plastdings enn å gjøre det på gamlemåten? Jeg lurer oppriktig på dette.

right round like a record, baby

right round like a record, baby

13 kommentarer »

  1. Siena said

    Det er MYE gøyere med nøstemaskin og hespetre! Anbefales absolutt.
    Det går mye fortere med nøstemaskin, er ikke like anstrengende for armene, samt at nøstet blir luftigere (nøstes garnet for stramt kan det miste elastisiteten). Dessuten har du begge garnendene tilgjengelig om du skulle trenge det. Jeg kjøpte mitt utstyr i vår, og har brukt det masse. Kjøper du garn i hesper ofte, er det et must spør du meg. Og det er jo alltid gøy å få nytt strikkeutstyr i hus🙂 Nerd, jeg?

  2. Merete said

    Et must. Det går psyko mye fortere, og bli mindre fikling. Så blir nøstene penere og ikke så hardt spunnet opp. Forrige taler har alle poengene jeg vil ha frem. Godt julepresangønske!

  3. Strikkepanja said

    Skal ikke mer til for å overtale meg, nå står det på ønskelisten😉

  4. lise said

    Jeg kan bare signere første taler. Og applaudere. Og prise den dagen jeg fikk min nøstemaskin i posten!

  5. Jeg har hespetre men ikke nøstemaskin. Har store planer om å ønske meg en nøstemaskin til jul, jeg liker ikke å bruke opp strikkekraften min på nøsting. Får så vondt i armen og hånda atte fysj. Men så er det nå engang sånn at det er så masse deilig garn som kommer i hesper. Så da får man lide for skjønnheten til man får seg nøstemaskin (og i ditt tilfelle hespetre).
    Jeg fikk hespetreet mitt til jul i fjor av svigers. Snille svigers!

    P.S: Nå har jeg lagt deg til i bloggrollen min, så jeg ser når du oppdaterer og kan følge med!=)
    Flott onsdag til deg!

  6. Annepålandet said

    Helt enig – det ER morsommere med nøstemaskin! Det er en stor fordel å ha garnvinde også, ellers må du nesten ha en som holder garnet for deg mens du sveiver – og da kan du nesten like gjerne nøste på gamlemåten. Men har du nøstemaskin og garnvinde, går det i rasende fart å nøste opp noen hesper på egenhånd. Og de fleste av oss har vel ikke noen stand by som kan holde garnet til enhver tid.
    NB: Lærte følgende av en garnekspert nylig: HESPETRE er den dingsen som du lager hesper med (og det foregår jo på fabrikken, alt. hos den som spinner garnet). GARNVINDE er det som veldig mange kaller hespetre, men det er altså den innretningen som du slår opp som en paraply og fester garnbuntene på. Jeg har alltid trodd det var to navn på samme sak, men neida, sa garneksperten.

  7. Annepålandet said

    PS: Tips hvis du ikke har noen av delene: Det går mye raskere å nøste hvis du setter to stoler (pinnestoler, helst) rygg mot rygg og trer garnet over stolryggene, i stedet for å holde det selv slik du skriver.

  8. Galadriel said

    Livet før og etter garnvinne kan ikke sammenlignes. Jeg tror til og med garnet får det bedre. I alle fall føles det sånn😉

  9. Unsepus said

    Jeg begynner virkelig å føle at folket har talt🙂
    Da får jeg vel kanskje anskaffe meg en nøstemaskin da? Hvor kjøper man sånt? På nettet?

    Det var interessant med en oppklaring rundt begrepene «hespetre» og «garnvinne»!

  10. mimouna said

    Jeg ønsker meg både hespetre og nøstemaskin, merker at armer og skuldre ikke er så glad i nøsting mer. Men det meste garnet kommer jo i nøster nå for tiden, så jeg vet ikke helt….

  11. Supernøtt said

    Jeg syntes nøstemaskin er en uvurderelig hjelp i strikkelivet. Den og garnvinde. Men jeg husker godt da jeg var liten og var den som måtte holde garnet opp for bestemor, mens hun nøstet opp.

    Jeg syntes det er kjekt å rigge meg til foran tv-en og sveive i vei! Og det hender at jeg også nynner litt på Dead or Alive🙂

  12. Ulltulla said

    http://www.spinnvilt.no har hespetre, garnvinde og nøstemaskin til salgs i nettbutikk.

    Er det noen som vet om flere steder man kan få kjøpt dette? Både nettbutikker og salg over disk (Helst i Bergen/Hordaland) er av interesse.

    • Unsepus said

      Hillesvåg ullvare utenfor Bergen har nøstemaskin og garnvinde til salgs, både i nettbutikken og over disk i butikken.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

