Ut og mate fuglene

Har vi ikke alle litt garn som vi syns er pent, men aldri helt får til å bruke til noe som vi blir fornøyd med? Enten kjøpt fordi det var uimotståelig mykt, uimotståelig pent, eller for den saks skyld uimotståelig rimelig. Typisk kvantitet: to nøster.

Jeg har blant annet to nøster Løve Cocoon, i dust grønt og lilla. Dette garnet har veldig varierende tykkelse på tråden, det går fra tykt, fluffy og nærmest uten tvinn, til tynn og hard stoppetråd. Derfor er rettstrikk utelukket, da blir plagget bare rart og skjevt. Ribbestrikk blir også rart. Ja, hva gjør man da?

Det mest nærliggende er å finne et mønster som gjør det beste ut av ujevnhetene, fortrinnsvis et som skaper struktur i det ferdige plagget. I hele fjor vinter tenkte jeg på at jeg burde strikke meg en halsvarmer som kunne brukes når det regner ute. Da er det nemlig ikke praktisk med skjerf som stikker for mye ut av regnjakken, og heller ikke pent med en svær pløse med sjal som ligger midt på brystet under regnjakken. Og i Bergen er regnjakken nå en gang mye i bruk om vinteren.

Jeg har brukt et mønster som kaller seg for «Holding hands, feeding ducks», men jeg mistenker at dette er et mønster som har eksistert lenge og finnes under mange andre navn. For å lage halsvarmeren la jeg opp 25 masker på pinne nr. 5 og strikket i mønsteret til sjalet var langt nok. For å få en fastere knappestolpe byttet jeg til pinne nr. 3 og strikket noen omganger med rettstrikk før jeg laget tre knappehull. Og badda-bing, dét var faktisk dét.

Jeg har innviet den i dag, den er snadder å gå med.

Come to mama, duckie-duckie-duckie...
Come to mama, duckie-duckie-duckie…

Halsvarmer

Garn: Cocoon fra Løve garn

Garnforbruk: i underkant av 100 gram

Pinne nr. 5 til mønsteret, pinne nr. 3 til knappestolpen

Mønster: Holding Hands, Feeding Ducks

Underholdning: kun summingen av mine egne forventninger om en varm hals

5 kommentarer »

  1. mimouna said

    Så gøy å finne akkurat det rette mønsteret til slikt garn! Halsvarmeren ble nydelig, og når den er god i bruk også kan det vel ikke bli bedre?

  2. Greta said

    Den såg veldig god ut og når den i tilleg er tøff og praktisk. Kva mneirkan ein ønske seg

  3. HildeC said

    Det garnet er så mykt og deilig, så det må være en fryd å ha på seg. Flott løsning du fant😀

  4. lise said

    En strålende idé! Jeg har visst en del slike nøster jeg har to av. Eller bare ett. Flotte fargebilder du har nedi her, jeg kjenner jeg er blitt mer gul-vennlig med årene.

  5. Karoline said

    Jeg fant denne siden da jeg googla cocoon løve garn- jeg hadde mye det samme problemet som deg. Jeg endte opp med å gjøre akkurat som du skreiv, så nå har jeg et par likense selv. Takk for oppskrifta!

    http://karopus.livejournal.com/16097.html

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

