Nesten uten en tråd (å feste)

I sommer var jeg så heldig at jeg fikk to nøster Noro Silk Garden av en dame som var blitt forført av fargene, men ikke følte at hun hadde nok garn til å lage noe fornuftig. Jeg bukket og neiet og var veldig glad for å kunne ta Noro-vidunderet i nærmere øyesyn – for Noro hadde jeg hørt mye om på nettet.

Garnet er vindunderlig mykt (hvis man velger å se bort fra kvist og kvast som stadig dukker opp i tråden…), fargene er duse og «støvete», fargeskiftene er lange. Jeg syns kanskje at variasjoner fra kjedelig lysebeige til psykedelisk lilla er litt voldsomme i ett og samme nøste, selv om det fungerte meget bra i mønsteret mitt. Kun én ting ble jeg virkelig skuffet over. Han lille mannen som etter sigende sitter på Noro-fabrikken og hiver oppi en desj med utålelig og uutholdelig skrikende sjokkrosa i hvert eneste nøste: HEI! DU GLEMTE BEGGE NØSTENE MINE!

Det var vanskelig å bestemme seg for et mønster som ville gjøre det meste ut av de to nøstene jeg hadde til rådighet. Etter mye om og men fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på et sjal i kontstrikk, eller neverstrikk, som det også kalles. Dette er en teknikk som gir et rutemønster som ser ut som flere brede bånd som er vevd under og over hverandre. Men det er altså hverken brede bånd eller veving involvert i denne teknikken – i stedet strikkes det sammenhengende ruter i to ulike retninger.

Tradisjonelt strikkes kontstrikk i én eller to farger, men et kjapt søk på entrelac i Ravelry viser at det er blitt veldig vanlig å bruke teknikken med selvstripende garn med lange fargeskift. Hørte jeg noen foreslå Noro? Jeg har også sett et helt nydelig sjal strikket i Gjestals garn Bris (og det er allerede kjøpt inn med tanke på en julepresang, hysj!)

Nororuter til halsen

Garn: Noro Silk Garden

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 5

Mønster: Danica fra Knitty

Underholdning: Resten av Mordkommisjonen på DVD (hva skal jeg GJØRE nå som jeg ikke har mer Raaajseholdet å se på??)

6 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Det ble utrolig fint! Kan skjønne hvorfor Noro har blitt så populært til dette mønsteret🙂
    Jeg skjønner hvordan du har det, det tar tid å fylle tomrommet etter Raaajseho’et😉

  2. Greta said

    Det var stiligt. Såg litt vanskelig ut utifrå bildet. Men om eg får tid, kan det hende eg klarer å sjå det etter kvart. Stiligt var det i alle fall

  3. mimouna said

    Lekkert sjal! Jeg har nettopp blitt eier av et enslig NORO-nøste og lurer på hva det skal bli. Fargene er jo så flotte!

  4. Merete said

    Aha! Takk for link til mønsteret, jeg har sett på kontstrikk og vurdert det som litt dillete, men i stort, tjohei, det var noe annet! Og vips har jeg julepresangide og en teknikk å lære meg .

  5. Marit said

    Kjekt å sjå at du kunne nytta garnet til noko fint. Sjalet vart berre lekkert.

  6. […] Første gang jeg strikket noe av Noro-garn var jeg litt skuffet over at Rosa-mannen på fabrikken i Japan tydeligvis hadde glemt mine nøster. Heldigvis kompenserte han for det i dette nøstet. Tåen på sokken min er i standsmessig Noro-skrikerosa. […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

