De andre sine farger

Har dere også merket at dere helst kjøper garn fra deres egne, personlige fargepalett?

Jeg ser i hvert fall at jeg stort sett alltid griper etter de samme fargene når jeg kjøper garn «uten mål og mening» (og det er jo de innkjøpene det er flest av, rett og slett fordi det er gøyest!). Jeg har en god del enslige nøster i rosa, lilla og blånyanser, ispedd noen forsøk på å tvinge grønt inn i fargene «mine». Men selv om det tydelig nok er disse fargene mitt indre jeg helst vil hamstre, så er det ikke alltid jeg har lyst til å strikke med dem. Rebellen i meg vil ha gressgrønt og brunt og oransje, og faktisk kjenner jeg stadig oftere at det skrikes etter GULT i meg.

Jeg tror det er Prinsesse-Vil-Ikke som nekter å belite seg på at jeg er en rosa og lilla og blå jente.

Pinneguri har en gang skrevet om fargelandskap, og at hver av oss arbeider innenfor våre egne farger. Første gang jeg leste det innlegget humret jeg og tenkte på alle pastellene hjemme hos meg. Men nå tror jeg at fargelandskapet er i stadig rotasjon for min egen del. Jeg liker nesten alle sammen!

Likevel skjer det hele tiden at jeg leter litt i garnkurven min og litt overrasket ser på det grønne eller gule eller grå garnet som ligger der mens jeg tenker: «nei, så rart? Dette er jo de andre sine farger…?»

Men Rosa og Lilla, ikke vær redd. Innimellom ignorerer jeg trangen etter gult og er all about glitter og fluffy og pusete også!

Yellow is not always the new pink.

Yellow is not always the new pink.

2 kommentarer »

  1. Merete said

    Moro, jeg funderer straks på eget garnlager og hvilke farger som dominerer. Har alltid vært glad i høstfarger og klare farger, men ser at jeg strikker mye i blått og grønt i ulike nyanser (untatt lyseblått), sikkert fordi sønnen kler de fargene.

    Men gult? Vakre bilder du har tatt, men gult er en ikkefarge hos meg. Den dukker kun opp i små porsjoner, som kontraststripe. Rart det der, jeg liker godt oransje, og kan synes at andre kler gult, men klarer ikke bruke det selv. Og så har jeg klart å skifte litt syn på rosa. Er på gli.

  2. Greta said

    Det var ett intresant inlegg til ettertanke. Måtte humpe inn til garnlageret mitt og sjekke. Det eneste eg har i gul er ett lite restenøste. I morra skal eg kjøpe gult. Det er fin farge å kombinere med mange andre også. Har kanskje planer om å prøve å komme meg til ein butikk som sel garn.
    Sender deg ein helgaklem i samme slengen eg er her inne. kos deg med det gule garnet

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

