Til min indre islender

I tilfelle jeg noensinne skulle være så heldig at jeg får besøkt Island, har jeg altså antrekket klart.

Da jeg for et drøyt år siden gjenopptok strikkingen for alvor, fant jeg mønsteret til denne vesten. På islandsk. Interessant nok var jeg ikke mest bekymret for om jeg kom til å forstå språket i den islandske oppskriften (lingvisten i meg regnet med at det ville gå heeelt fint), jeg tvilte mye mer på at jeg kom til å få til å følge selve strikkeanvisningene. Jeg fisket etter råd hos min venninne Strikkepanja, uten å bli så mye klokere (tror hun tvilte litt på mine evner til å følge oppskriften også…):

meg: Jeg har lyst til å strikke denne: http://www.istex.is/Files/Skra_0019475.pdf13:14Panja: mhmpå islandsk?hm, var ikke så vanskeligmen hva er det?genser?13:15meg: Det lar seg gjerne gjøre å gjennomføre det, hvis ikke kan jeg bruke annika som oppslagsverk🙂Det er den det er bilde av midt på siden: http://www.istex.is/Default.asp?Sid_Id=6751&tId=99&Tre_Rod=&qsr13:16 Panja: ååååhden var skjønn!hvordan kom du inn på denne siden?meg: søkte litt på islandPanja: ha! jeg skjønner begynnelsen av oppskriften13:23 utfordringen ligger kanskje i å felle masker samtidig som man strikker mønstermeg: Det burde vel gå?13:25 Panja: ja, jeg sier bare at det kan være en utfordring

Med andre ord ble det hele lagt på is, for jeg har respekt for ting som Strikkepanja kaller «en utfordring» (Strikkepanja: du skulle jo bare sagt «jaaaa, det kommer til å gå helt fint» :-))

Nylig så jeg denne vesten igjen, i Camillas blogg. Nå var oppskriften plutselig tilgjengelig på engelsk, i tillegg til at mine strikkeoppskriftslesingsevner har kommet seg betraktelig i løpet av det siste året. Ingen grunn til å ikke bestille Lett-Lopi med det samme, altså.

Jeg har brukt en ukes tid på å strikke vesten. Den er blitt veldig fin, men den stikker og klør ganske mye. Forhåpentligvis kommer det seg litt etter et spa-opphold i et temperert Milo-bad.

Islandsvest

Garn: Istex Lett-Lopi

Garnforbruk: ca 500 gram

Pinne nr. 4,5 + pinne nr. 3,5 til øvre og nedre kant

Mønster: Lett-Lopi vest

Underholdning: REMs album Monster og Accelerate på repeat + 7-8-9 episoder av Mordkommisjonen.

14 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Haha, ja, her må man passe seg for hva man sier…😉 Min holdning har forøvrig også endret seg, nå tenker jeg at det ikke finnes den oppskrift i verden jeg ikke kan strikke! (stormannsgal…?)

    Men var det en utfordring?

  2. Unsepus said

    Hehe, nei! Det var 100% fullstendig og komplett piece of cake😉

  3. lise said

    Den ble råfin!

  4. Camilla said

    Gratulerer med islandsvest, den vart riktig flott!

  5. Kjerstin said

    Rejsejoldet (må uttales på overdreven dansk selfølgelig) er jo topp underholdning, me like:)

    Ellers synes jeg vesten din er kjempefin, regner med å se den live in «vest» en dag i den nærliggende framtid… Jeg sitter egentlig og skriver periodeplan i tegnspråk, dermed var jo et lite besøk på bloggen en selvfølge og et viktig ledd i hvordan elevene mine skal kunne nå alle målene i faget som kunnskapsløftet har skissert opp… ehm. Tudeliduuu

  6. Matja said

    Den ble bare helt nydelig.Synes faktisk den islandske oppskriften så mer forståelig ut enn engelsk.Har ikke prøvd meg på noen av delene,så det kan være jeg tar feil.Ha en fin kveld:)

  7. HildeC said

    Gratulerer med ferdig vest – den ser kjempeflott ut! Å begi seg ut på strikkeferd med islandsk oppskrift er hva jeg vil kalle veldig modig😀

  8. fragaria said

    Den ser ut til å ha en veldig fin passform! Kjempefin!

    Klør Lopi-garnet? og har du bestilt det i Islandsk nettbutikk? Tror kanskje du sa det på strikkekafe, men jeg husker det uansett ikke🙂

  9. Greta said

    Kjempefin vest. Den ligner veldig på en vest som stod i alt om håndarbeid nr 9. Vesten er den samme, men mønsteret er ikkje heilt likt, om du skjønner kva eg meinar. Har vurdert om eg skal strikke den til meg sjølv en gang om eg får tid.

    skulle tru eg har all verdens tid, men brukar mye tid på pc en og da får eg i alle fall ikkje strikka lt som står på planen. Det er kanskje like greit. Ikkje bra for armer og skuldre å strikke i ett heile dagen.

    Gratulere med vakker vest.
    Ha en strplandes dag

  10. Ååååå! Den var lekker lekker!!!! Burde være god nok grunn til å ta seg en tur til Island, bare for å show it off!=D
    God helg til deg forresten!

  11. Unsepus said

    Jeg kan bare anbefale alle å våge seg på en engelsk oppskrift – de er ofte mye nøyere forklart enn de norske oppskriftene!

    Fragaria: Ja, Lopi-garnet klør ganske mye. Jeg har ikke vasket vesten ennå, men håper at det kanskje klør litt mindre etter en vask. Hvis ikke får jeg ta meg en tur i butikkene og se om ikke pologensere er kommet på moten igjen. Jeg bestilte garnet i en norsk nettbutikk: birgirsdottir.no. Utrolig rask og grei levering!

  12. Mønsteret var faktisk veldig godt forklart i boka, og jeg fikk til hele greia uten noen startproblemer. Det var som sagt foret som skapte misnøyen. Brukte fire nøster tykt grått garn i testen (som mamma har grini seg til), og akkurat nå holder jeg på med FBB nummer to, i dobbelt ullteppegarn og dobbelt antall masker. Måtte gå ned til heklenål 4mm for å få garnet tett og pent, så da måtte jeg kjøre på med litt ekstra masker. Gleder meg til å se resultatet. Om det blir bra så har jeg masse deilig stoff jeg kan bruke som for. Håper å kunne dra i land en julegave av denne røde saken her… Men da kan jeg ikke poste bilder før etter jul (!) Alternativt kan jeg maile deg bilder;) Hvis du ikke er på Raverly da? Husker ikke det i farten jeg…=P

  13. annika said

    …det ser verkligen precis ut som här! Bra lyckat! Nu vänter jag bara på mina vantar… det blir nämligen ganska kalt så småningom😉

  14. Fiiiiin vest, og jeg kan hjelpe deg med oppskriften på islandsk, men det trengs kanskje ikke nå som du har den på engelsk.. Nå har du jo garnet ihvertfall..

    Ellers liker jeg bloggen din..

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

