Strikkebokutfordring #2: Madam Zimmermann

Jeg har tidligere sagt at jeg ikke skjønner hvorfor Elizabeth Zimmermann er blitt så ufattelig populær i nettstrikkeverdenen. Ufikse bøker med stygge bilder og side opp og side ned med småpratende digresjoner til oppskriftene – ja, oppskriftene som man knapt nok klarer å finne selv om man leter etter dem.

Men fenomenet Zimmermann har interessert meg nok til at jeg har anskaffet to av bøkene hennes; Knitter’s Almanac og Knitting without tears. Etter å ha lest gjennom Knitting without tears, så lurer jeg på om jeg begynner å forstå hva som er greien med Zimmermann. Med sin småmasete og tørrvittige stil blir hun på en måte en stedfortredende bestemor som er villig til å bruke tid til å lære fra seg lure tips til sitt strikkende barnebarn. Hun er litt: been there, done that, dette funker, men dette funker ikke. Det er i grunn ganske sjarmerende.

Jeg ble i alle fall veldig glad for å finne en generell sokkeoppskrift som forklarer grunnprinsippene uten at man blir henvist til en tabell for å finne ut hvor mange masker man skal felle og øke. Jeg kan utmerket godt forholde meg til Zimmermanns pratsomme anvisning og vil til og med gå så langt at jeg sier «Takk, mormor! Det var jammen glimrende at du hadde tid til å vise meg hvordan jeg skal regne ut en ullsokk!»

4 kommentarer »

  1. Merete said

    Tja, jeg er litt glad i bøkene hennes. Har tre, de to du nevner, pluss Knitting workshop. Har sansen for at endel grunnprinsipper blir pratet om, samt mantraet hennes om at det er lov å tenke selv i oppskrifter. Jeg har vært litt oppskriftsavhengig, og trengte et spark bak.

    Samtidig liker jeg kontrasten i bokhylla mi; søttitallsbøkene parkert rett ved de nye, glossy strikkebøkene jeg har, de som er fotografert så kunsterisk at du ikke ser genseren, hahaha!

  2. mimouna said

    Jeg har også fundert litt på fenomenet Zimmermann. Hadde nok stappet Knitter’s Almanac langt inn i hyllen som bomkjøp og glemt den hvis det ikke var for alle som ojet seg over hvor fantastisk bøkene hennes var. Da tok jeg en ny titt på den.

    Bøkene er OK de, men jeg vokste faktisk opp med en tålmodig farmor som strikket. Dessuten er jeg rimelig utålmodig selv, så jeg bare irriterer meg over småpratet i bøkene. Jaja, kanskje jeg får en aha-opplevelse neste gang jeg finner fram boken?

    Uansett, ha en fin søndag!

  3. Greta said

    Eg var så heldig at eg hadde ei fantastisk mormor, og ho lærte meg og strikke sokker. Ho sa at sokker kunne sjå ut som ein sjølv ville. Restegarn var greit å ha når en skulle lage sokker (ragger). Men det viktigste var at hp lærte meg ein enkel og grei hæl, som kan brukes på alle sokker. Ha ei fin uke

  4. Unsepus said

    Jeg føler meg litt mellom to stoler når det gjelder Zimmermann. I utgangspunktet fikk jeg ikke noe ut av bøkene, men etterhvert som jeg leser mer i dem (fordi alle andre er så begeistret!), så ser jeg et og annet gullkorn. For meg blir det nok mer som en roman – selv om enkelte av oppskriftene er slik at jeg har lyst til å strikke dem. At damen er en institusjon i seg selv, er i alle fall helt sikkert!

    At nettstrikkere verden over har fått øynene opp for Zimmermann i den voldsomme grad det har skjedd, må nå i alle fall være et tegn på at det ER moter i strikkeblogge/ravelry-verden også!