Strikkebokutfordring #1: Whitby-sokker

Whitby-sokkene fra boken Knitting on the Road er ferdige. De har ikke vært et særlig prioritert strikketøy, men nå som de er ferdige er jeg allerede blitt litt glad i dem. Lette, tynne og behagelige sokker som sitter godt og varmt på foten.

Jeg har brukt garn fra lageret mitt og har gått opp i pinnestørrelse fra oppskriftens pinne nr. 2,75, til mitt foretrukne pinnevalg til strømper: pinne nr. 3,5. Med mindre pinner kan jeg ikke helt skjønne at disse sokkene kunne blitt noe annet enn alt for små til meg.

Jeg erkjenner at maskene ville blitt mer definerte og at sokkene ville blitt fastere i fisken med pinner i en størrelse mindre, men jeg mener at sokkene fungerer ypperlig som de er!

Er så boken HOT or NOT?

Vel. I utgangspunktet inneholder ikke boken særlig spennende mønstre. For hvert eneste mønster i Knitting on the Road vil man med letthet kunne finne minst 4 mer interessante gratismønstre på nettet. Det som forstyrret meg mest var imidlertid de dårlige bildene i boken. Flere av strømpene er strikket i mørke og melerte garn, og det er vanskelig å få et skikkelig inntrykk av mønstrene ved å se på bildene.

Dette er altså NOT.

Likevel er det noen lyspunkt. Mønsteret på Whitby-sokkene var meget velskrevet. Det er lett å lære seg mønsteret utenat og det er lett å vite hvor man er i mønsterrapporten. Delen med nyttige teknikker er også godt fremstilt, med et par interessante og lure tips til hva man bør og ikke bør gjøre når man skal strikke en sokk. Når boken i tillegg har spiralrygg, er jeg villig til å dele ut et lite pluss for disse tingene.

Likevel. Alt i alt. Ikke egentlig en bok man kan anbefale.

Flettesokker

Garn: Robust fra Idena

Garnforbruk: 60 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: Whitby fra Nancy Bush: Knitting on the Road

3 kommentarer »

  1. Merete said

    Takker for fyldig bokrapport! Skal bli flinkere til å skrive egne bokomtaler, lover!

  2. Heisann og takk for ord i bloggen! Her har det gått i krim. «Livstid» og «Nobels testamente» av Liza Marklund (Har fått et marklund oppheng, og har lest de fleste bøkene hennes denne sommeren) og «Ikke et ord» fra Harlan Coben. Og så har jeg såvidt begynt på «Den evige gartner» av John Le Carré.
    Og voffene er stort sett ganske harmoniske. Heldigvis=D
    Jeg synes sokkene dine ble absolutt fantastiske!!!! Herlig farge, og jeg tviler ikke en tøddel på at de fungerer=D

  3. HildeC said

    Om boka er NOT, så ser likevel sokkene absolutt HOT ut😀