Graknitti og digistraction

I går var vi på biltur i Hardanger for å vise gjester fra utlandet hvor vakker vestlandsnaturen er i solskinnet. I bilen filosoferte vi litt rundt det nokså nye fenomenet med å surfe på internett i timesvis, gjerne kombinert med at man heller burde gjort viktigere ting i det litt mer håndfaste livet sitt. Det viser seg at en driftig tysker har prøvd å etablere et nytt ord for dette fenomenet, nemlig digistraction. Ganske fiffig, syns jeg, jeg føler meg nemlig ofte ganske digistrahert. Ikke sjelden manifisterer denne digistraksjonen seg også i det virkelige livet mitt, plutselig dukker nemlig tanken «dette kan jeg blogge om!» opp.

For eksempel når jeg midt i en liten vestlandsbygd får øye på dette:

Leggvarmer?

Leggvarmer?

Trær på rekke og rad, alle iført stripete gevanter i forskjellige farger. Virkelig gjennomførte, lange drakter – ingen miniskjørt på disse trærne. Etter litt rask googling i dag tidlig vet jeg nå at dette kalles GRAKNITTI og at det er del av en strikkedugnad som skal skape sosialt samhold i bygden. Et veldig sjarmerende påfunn! Jeg har lurt litt på hva som er vitsen med å bekle lyktestolper med grytekluter i nattens mulm og mørke, men som del av noe så gjennomført som dette, ser selv en skeptiker som meg en nytterverdi i leggvarmere til trestammer.

2 kommentarer »

  1. Greta said

    Skikkelig stilge tre. Har aldri hørt om slikt før. skaper i alle fall oppmerksomhet rundt strikking og trer.
    ha en fin dag

  2. Matja said

    Tøfft.Takk for hilsen.Tror ikke jeg klarer å kaste noe hver dag hellet.Har tenkt å bruke ideen som inspirasjon.Mulig jeg kan klare 1gang i uken,*Smile*Har nettopp arvet masse garn fra mormor til samboeren min.Masse gamle oppskrifter og pinner var der også.Får det veldig travelt med å strikke opp alt garnet:)Kos deg og gi Malsen en klem fra meg:)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

