Bringebærjakke

Pretty in pink

Pretty in pink

Siden jeg nå egentlig skal konsentrere meg om å strikke ting fra de mange fine strikkebøkene mine, har jeg fått en uendelig sterk trang til å gjøre ferdig alt det halvstrikkede som ligger rundt omkring i leiligheten. Derfor er bringebærjakken til lille Josey på litt over ett år omsider blitt helt ferdig.

Dette er et av svært få prosjekter hvor jeg har fått gleden av å gå til garnbutikken for å kjøpe inn garn etter at jeg har valgt ut hvilken oppskrift jeg vil bruke. Vanligvis roter jeg litt i kassen min hjemme for å finne noe passende – men der befinner det seg stort sett ull. Til denne barnejakken ville jeg helst ha noe som garantert var kløfritt og vaskemaskinsikkert, ellers tviler jeg på at plagget ville blitt brukt noe særlig.

Jeg har brukt garnet Fiesta fra Sandnes garn. Dette er et tykt bomullsgarn med en solid dose iblandet akryl. Dette gjør at det ferdige plagget skal kunne vaskes og tørkes uten at det blir strukket og får ufasong, i tillegg til at det er mykt og behagelig mot huden. Det var imidlertid ikke noe særlig å strikke med, det føles tørt og rart og lite garnaktig.

Oppskriften jeg har brukt var grei å forholde seg til, men den trengte en del endringer for å være praktisk i bruk. I oppskriften hadde de en del pussige innfall, som å strikke bolen som bakstykke og to forstykker, og å strikke ermene frem og tilbake for så å sy dem sammen. Siden det enkleste som regel er det beste, omgjorde jeg dette slik at bolen ble strikket i ett stykke, samt at ermene ble strikket rundt på strømpepinner.

Bringebærjakke til Josey

Garn: Sandnes garn Fiesta

Garnforbruk: 150 gram i størrelse 2 år

Pinne nr. 4,5

Mønster: Eyelet Yoke Cardigan fra Lion Brand

3 kommentarer »

  1. lise said

    Herlig jakke, flott bringebærfarge!

  2. Bea said

    Nydelig!!😀

  3. Greta said

    Hei!
    Den jakken likte eg veldig godt. Eg har problem med bokstaver og store problem med å lese engelsk. Du kunne vel ikkje tenke deg å oversettedenne oppskriften til meg. Har to kjekke barnebarn som eg godt kunne tenke meg å strikke slike jakker til. Berre viss du orker.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

