For the love of pelargonia

Hver eneste sommer så lenge jeg kan huske har min mor kommet med samme kommentar når vi har gått forbi pelargonier i blomsterbutikken:

«sånne blomster hadde alltid min bestemor på altanen om sommeren! hun hadde alltid lakserosa blomster og de holdt seg hele sommeren!»

Alltid når jeg har lurt på hvorfor mamma selv aldri har eid så mye som en eneste pelargonia, så har jeg fått det samme svaret:

«jeg har jo ingen altankasse.»

Vel, nå er jeg selv blitt innehaver av både altan og altankasser og har prøvd meg litt frem med pelargonier de to siste somrene. Et og annet har jeg faktisk lært, til tross for at forbausende mange av mine pelargonier ender med å se slik ut:

Alle blomster borte

Hva har jeg altså lært?

  1. Pelargonier liker ikke regn. Med andre ord passer de aller best i krukker i en by som Bergen, da kan de flyttes under tak mens de verste regnbygene plasker ned. Dersom man bare lar dem stå, øker man sjansene betraktelig for et resultat som i bildet over.
  2. Pelargonier trives best ute i solen. Inne i solen er ikke like bra, det får faktisk blomstene til å falle av og resulterer i en pelargonia som i bildet over. Da jeg i vår gikk til innkjøp av 4-5 pelargonier, var jeg usikker på om det var lunt nok ute til at de ville tåle det. Hønemor som jeg er beholdt jeg alle bortsett fra én innendørs i påvente av mer stabilt vær. Den ene jeg glemte på altanen ser nå slik ut:
  3. Pelargonia som har fått være ute

  4. Og det er håp, selv for en pelargonia som har mistet alle blomstene og ellers ser ut til å ha gitt opp ånden. Altankassepelargoniaen min, som har fått sin dose med regn, kommer nå med et par blomster:
  5. Selv druknede blomster kan komme seg!

  6. Også én av de tidligere nevnte «overbeskyttede» plantene har vågd seg med en liten blomst:
  7. Vi blomstrer hvis vi får være ute!

  8. Det aller viktigste jeg har lært om pelargonier er imidlertid: IKKE ØDELEGG DEM I UTGANGSPUNKTET!
  9. Pretty in pink

1 kommentar »

  1. strikkepanja said

    Når jeg nå endelig ser for meg muligheter for altankasse, skal ha dine råd friskt i minne. For det er noe spesielt m pelargonia…🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

