Inneplanter og uteplanter

For noen måneder siden sådde jeg et lite utvalg av frø, blant annet tomat, chili, basilikum og oregano. Oreganoen ga jeg opp og lot forgå, der hadde jeg sådd alt for mange frø i hver potte og selv om jeg tynnet ut etterhvert, endte det opp med en liten grønn afroparykk i barbiestørrelse og bare pinglete, små stilker.

De andre sortene har jeg heldigvis vært heldigere med, men så er det dette med hvor man skal gjøre av plantene etterhvert som de vokser seg store? Ettersom jeg har altan på begge sider av leiligheten, hadde jeg tenkt at «soveromsaltanen» skulle bli en nyttealtan, med tomatplanter og duftende lavendel og i det hele tatt.

Basilikumen min kremtet imidlertid under vanningen i dag og minnet meg på at vi befinner oss i Bergen.

Dette er altså to planter, ompottet i næringsrik jord i stor potte og satt ut i frisk luft, full i forutsetninger for vekst og trivsel:

Hallo. Vi vil inn.

Mens dette er én enslig plante, fremdeles i potten etter første omplanting fra torvbriketten og derfor fremdeles inne på spisestuebordet:

Det skulle vel ringt en bjelle før, i og med at basilikum opprinnelig kommer fra noe varmere strøk enn selv min soveromsaltan kan tilby.

4 kommentarer »

  1. HildeC said

    Basilikum er en skikkelig primadonna. Den klager fort hvis det er for kaldt eller for tørt. Jeg har prøvd å ha basilikum ute, men det funker bare hvis man har en veldig varm og lun krok å sette den i. Men det ser jo ut som den du har inne trives godt? Det kan være en fordel å plante flere frø i samme potte, og la være å potte dem om, siden det bare kommer opp en stilk/plante fra hvert frø. Jeg pleier å fylle opp med næringsrik jord nederst i potta, og et lag såjord (1 cm) på toppen. Så strør jeg frøene oppå såjorda, slik at de kan spire i den. Hvis du trer en plastpose med huller i over potta, så holder det seg fuktig og lunt til de har spirt (men det må ikke bli for tett). Så vokser de seg større og når ned til den næringsrike jorda selv. På den måten trenger jeg ikke å potte dem opp. Hvis jeg har sådd for mange frø, tynner jeg bare litt ut underveis🙂 Basilikum er som sagt en skikkelig primadonna, men du verden så god den er🙂

  2. Unsepus said

    Primadonna er nok et dekkende begrep, ja😉

    Tusen takk for tipset om vanlig jord nederst og såjord i topplaget, det er jo genialt og veldig deilig å slippe ompottingen (som jeg alltid utsetter i det lengste…)

    HildeC, har du erfaring med tomater også? Syns plantene jeg har satt ut på altanen ser så «grove» ut i forhold til den ene jeg har inne. Er det for kaldt for dem også, kanskje?

  3. HildeC said

    Jeg har masse tomaterfaring🙂 Hvis du med «grove» mener at de er mørkere i fargen og har tykkere stilker så er det bra. Siden de skal bære tunge frukter så er det en fordel at de er sterke. Innendørs blir de blekere og tynnere fordi de får så mye varme, og dermed vokser ganske fort. Når de står ute, vokser de saktere og blir kraftigere. Jeg har noen tomater i drivhus, men de fleste utendørs. Tomater er heldigvis ikke like store primadonnaer som basilikum… Tomater liker også varme, men på en veranda blir det helt sikkert varmt og lunt nok. Mine står i hagen hvor de er mer utsatt for vær og vind, men det funker det. De er imidlertid avhengig av mye lys og sol, så du bør sette dem så lyst som mulig. Jeg har fått tomater hvert år untatt i fjor. Jeg tror det hadde med sommerværet i fjor å gjøre. For lite sol gjorde at de vokste for tregt til «å komme i havn» med fruktene.
    Hvis du fremdeles har grønne tomater på plantene til høsten så kan du flytte dem inn, så kan de modenes inne i varmen når det er blitt for kaldt ute.
    Du bør antagelig tilføre dem ekstra flytende næring i pottene (økologisk selvfølgelig…). Hvis de får i overkant mange grønne blader har de fått for mye næring. Men du kan tynne ut bladverket litt slik at planten ikke bruker alle krefter på bladverk i stedet for å sette tomater. Når du har fått 4-5 sett/samlinger med blomster, så kan du klippe tomatplanten rett over i toppen slik at den ikke fortsetter å vokse i høyden og bruker krefter på å sette flere blomster. Sesongen er for kort til at du vil få modne tomater på mer enn 4-5 sett med blomster. Lykke til!
    Sukkererter og ruccola vil sannsynligvis trives veldig godt på verandaen også, og de er lette å få til. Ruccolaen kan du bare ha stående på verandaen over vinteren, og så kommer opp igjen av seg selv tidlig neste vår også🙂

  4. HildeC said

    Du får kjøpt økologisk flytende gjødsel på små og store gartnerier (Oasen-kjeden eller Plantasjen-kjeden har det). Du bare blander ut med vann, enkelt, greit og luktfritt🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

